John de Mol haalt uit naar kabinet: 'Buitenlandse mediagiganten eten de Hollandse kaas van ons brood'

Nederlandse mediasector als aantrekkelijk alternatief voor Google en Facebook

Media-ondernemer John de Mol heeft donderdag harde kritiek geuit op een 'passief' kabinet. Hij vindt het onthutsend dat er in het regeerakkoord geen woord wordt gerept over de bescherming van de Nederlandse mediasector, die gebukt gaat onder internationale concurrentie. Hij pleit voor een bundeling van de krachten van Nederlandse mediabedrijven.

John de Mol tijdens de presentatie van de plannen van Talpa voor SBS in het DeLaMar Theater. Foto anp

'Het is om je groen en geel te ergeren dat het kabinet blijft steken bij de constatering dat er een stevige publieke omroep moet bestaan', zei hij tijdens de presentatie van zijn nieuwe plannen in Amsterdam.

Volgens De Mol moeten politici het mogelijk maken dat Nederlandse mediabedrijven de krachten bundelen in de strijd tegen Amerikaanse mediagiganten als Google en Facebook, die de onlineadvertentiemarkt domineren. 'Den Haag ziet het media-aanbod in Nederland nog altijd als gefragmenteerd, publiek tegen commercieel, nationaal tegen lokaal. Maar inmiddels vissen we allemaal in dezelfde vijver.'

Met hun kennis van de lokale consument zouden samenwerkende Nederlandse bedrijven een aantrekkelijker alternatief zijn voor Google. Tot nu toe is zo'n bundeling van krachten niet toegestaan, op grond van de nationale mededigingswetgeving, die monopolievorming moet tegengaan.

Volgens de mediatycoon is het achterhaald alleen te kijken naar machtsposities in Nederland, nu de markt steeds internationaler wordt. 'Het kabinet kijkt passief mee terwijl buitenlandse mediagiganten de Hollandse kaas van ons brood eten.'

Programma's testen

Talpa maakte donderdag ook de overname bekend van e-commercebedrijf Emesa, dat vooral bekend is van de website Vakantieveilingen.nl. En De Mol bundelt al zijn mediabedrijven in het nieuwe concern Talpa Network: onder andere de radiostations 538, Veronica en Sky Radio, de tv-zenders SBS6, Net5 en Veronica en allerlei onlinediensten.

De ondernemer kondigde aan dat hij komend jaar stevig zal investeren in nieuwe programma's. Talpa biedt buitenlandse mediabedrijven de kans hun programma's in Nederland uit te testen, op voorwaarde dat Talpa mede-eigenaar wordt. 'Je ziet dat wat hier werkt ook in andere landen werkt, zoals Big Brother en The Voice.'

Nieuw is het onlineplatform VoetbalTV, een samenwerkingsverband met de voetbalbond KNVB. Door alles te automatiseren, wordt het op termijn mogelijk 80 duizend amateurwedstrijden per jaar live te streamen. De eerste camera, gemonteerd op een paal, is al geïnstalleerd bij een voetbalveld.

De Mol probeerde dit jaar Telegraaf Media Groep (TMG) over te nemen. Hij werd afgetroefd door het Belgische Mediahuis dat grofweg twee derde van de aandelen in handen kreeg. De Mol heeft nog wel een minderheidsbelang in TMG.

Foto anp