recensiePieter Hellendaal

Johannes Pramsohler laat een vlezige viooltoon los op Pieter Hellendaal ★★★★☆

Beeld Hellendaal

De eerste decennia van zijn leven dwaalde de in Rotterdam geboren violist, organist en componist Pieter Hellendaal (1721-1799) door Europa. Als puber was hij organist van de Utrechtse Nicolaïkerk, als adolescent trok hij naar Italië om te studeren bij Giuseppe Tartini, de best denkbare vioolmeester. Op zijn 30ste emigreerde Hellendaal naar Londen; tien jaar later settelde hij in Cambridge. 

Daar, in het Fitzwilliam Museum, verstoft al eeuwen een manuscript met elf vioolsonates van zijn hand. De Italiaanse barokviolist Johannes Pramsohler heeft er zes van opgenomen: een primeur (de Nederlandse Antoinette Lohmann nam eerder twee andere op). Hellendaals componeren mag voor zijn tijd een ouderwets tintje hebben, met de oren van nu valt vooral op hoe volmaakt hij de barokstijl in de vingers heeft. 

Zijn grootste talent is beheerst uitgesmeerde melancholie. Johannes Pramsohler laat er een gezonde, vlezige viooltoon op los, met versieringen à l’improviste, uitstekend begeleid door cello en klavecimbel.

Pieter Hellendaal

★★★★☆

Cambridge Sonatas

Klassiek

Audax Records

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden