Johannes Brahms

Harriet Krijgh en Magda Amara fileren de emoties van de jonge en de twintig jaar oudere Brahms

Biëlla Luttmer

Harriet Krijgh (23) rijgt de ene cd aan de andere. De van oorsprong Nederlandse celliste woont en studeert sinds haar 13de in Wenen. Vlak na haar debuutalbum met Franse muziek volgde een schijfje met Haydnconcerten. Niet dat ze daardoor in ademnood komt. Over Debussy en Fauré had ze even frisse inzichten als over Haydn.

Nu blijkt ze ook nog overweg te kunnen met de cellosonates van Brahms. Met haar Russische pianopartner Magda Amara fileert ze de emoties van de jonge en die van de twintig jaar oudere Brahms.

Mooi hoe Krijgh en Amara van snaakse buitelingen in zwaar existentieel drama verzeild raken. Zelfs als Brahms ze overhaalt alle registers van hun instrumenten open te trekken, klinkt er geen noeste arbeid, maar een gezongen, muzikale lijn.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden