Joelend vallen pop en klassiek elkaar in de armen

Componist Giuseppe Verdi nam zijn hoed af voor de popsoulgroep Total Touch. De rockband Simple Minds schudde Pjotr Iljitsj Tsjaikovski de hand....

Van onze medewerker

Alex Burghoorn

ROTTERDAM

En dus vertolkte pianist Wayne Marshall een pianoconcert van Rachmaninov, maar gaf hij ook de barpianist in hem de ruimte; zette de rockgroep Electric Band haar lessenaars naast die van het symfonieorkest Il Novecento; dirigeerde Robert Groslot met evenveel gemak delen uit Bizets opera Carmen en de reggae van Harry's nummer The Tide Is High; en gedroegen de koorleden van Fine Fleur zich als cheerleaders.

Night Of The Proms, het rendez-vous onder auspiciën van bierbrouwer Heineken, oogste in Ahoy' luide bijval - een gejuich dat tot en met volgende week dinsdag iedere avond zal opklinken. De serie concerten was binnen tweeënhalf uur uitverkocht en trekt in totaal meer dan 100 duizend bezoekers.

In zeven jaar tijd is het klassiek-pop-treffen uitgegroeid tot een van de grootste muziekspektakels van de concertkalender, zonder dat daar een post-moderne vertoog over grensvervaging aan te pas is gekomen.

Rapper Coolio was de enige van de aanwezige popartiesten die de ontmoeting kracht bij zette met een dikke zoen. De zeventiende-eeuwer Johann Pachelbel was de gelukkige. Zijn Canon in D is de basis van de Coolio-hit C U When U Get There. Echte violen vervingen in dat nummer, evenals in de wat oudere hit Gangsta's Paradise, de sampler die bij de reguliere hiphop-optredens voor strijkorkest speelt.

Presentator Marcel Vanthilt, ooit MTV-vj, kwebbelde de klassieke schlagers en pophits aan elkaar. Met zijn toelichting - over 'ons aller Verdi': 'We hebben hem gebeld, gefaxt, gemaild, maar niet bereikt. Hij is dood' - leek hij duidelijk te willen maken dat klassieke muziek niet eng is. Het publiek trad de orkestklanken verheugd tegemoet, mits er naar het voorbeeld van de Britse Last Night Of The Proms-traditie iets mee te klappen of te zingen viel.

In de eerste twee programma-onderdelen - het symfonisch gedicht Also Sprach Zarathustra van Richard Strauss (alleen de trompet-met-pauken-inleiding) en de Vijfde Hongaarse Dans van Johannes Brahms (warme strijkersklank uit de volumineuze speakers) - was het nog moeilijk participeren. Maar met het Slavenkoor uit Verdi's opera Nabucco gingen de kelen open. Het orkest Il Novecento had de rol van de organist in een kerkdienst: tempo houden en niet te veel finesses aanbrengen.

Een typisch staaltje Proms-retoriek leidde Wayne Marshall ('grootste pianist van het volgend millenium'), zijn uitvoering van George Gershwins Rhapsody in Blue deed vermoeden dat men in het komende tijdvak de misslag als een proeve van bekwaamheid zal beschouwen. Een nadeel van Gershwins klein kwartier durende klavierleeuwen-jazz is dat het meeklappen niet meevalt. Maar gelukkig mag je bij de Night Of The Proms door klassiek heenpraten. Na vijf minuten gepingel moet dan wel weer een ander nummer komen, zo was af te leiden uit het quasi-leuke applaus ter afkeuring.

Dan begreep John Philip Sousa het beter, want klap- en zingmomenten zijn er te over in zijn Stars And Stripes Forever. Niet zonder resultaat: als een Pavlov-hond haakte het publiek in. In een karaoke-versie van Land Of Hope And Glory (Edward Elgar) ging er nog een schepje bovenop. Toch merkwaardig, een zaal vol Hollanders die een Engelse en een Amerikaanse hymne zingen, terwijl De Zilvervloot ontbrak.

De popartiesten maakten van de gelegenheid gebruik om een songfestival-versie van hits te brenegn (Coolio met Too Hot, Total Touch met Somebody Else's Lover). Of ze lieten de drums en bas zodanig overheersen (Simple Minds met Alive Kicking), dat je dacht hoezo mèt orkest?

De tienduizend toeschouwers was het worst. Toen even na achten de zaallichten doofden ging er een knop om: we mogen gek doen net als met carnaval of op een vrijgezellenfeest. Hossen, drinken, brallen. Drie uur later was die ontlading voorbij en liep eenieder weer toerekeningsvatbaar naar de auto.

Heineken Night Of The Proms met Simple Minds, Coolio, Total Touch, Deborah Harry. Ahoy', Rotterdam. Herhaling t/m 2 december (uitverkocht). Televisie-uitzending: 31 december (Avro).

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden