recensie klassiek

Jodie Devos blinkt uit in virtuoos gefladder maar beheerst ook het gepeins dat Offenbach in z’n gereedschapskist had (vier sterren)

Offenbach Beeld Jodie Devos zingt Offenbach

Klassiek

Vier sterren

Jodie Devos: Jacques Offenbach

Alpha

Als één componist een jubeljaar kan gebruiken, is het de in 1819 geboren Jacques Offenbach. Niet dat de tot Fransman genaturaliseerde Duitser is vergeten. Een beetje muziekliefhebber kent zijn naam, en wie de Barcarolle hoort uit zijn opera Les contes d’Hoffmann neuriet vanzelf mee. Maar aan Offenbach kleeft wel een frivole reputatie. Hij zou louter operettes hebben geschreven vol olala en hopsasa. Terwijl zijn beste werk blaakt van maatschappijkritiek en satire.

Wellicht stelt Opera Zuid het imago bij, als in mei Offenbachs romantische komedie Fantasio (1872) haar eerste opvoering krijgt in Nederland. Dat er fantastische muziek in zit, laat Jodie Devos nu alvast horen. De Waalse sopraan, in 2014 prijswinnaar van de Koningin Elisabethwedstrijd in Brussel, heeft een beweeglijke, hel getinte stem waarmee ze probleemloos door orkestgeluid heen prikt.

Met gemak pareert Devos de extremen in Offenbach. Aan de ene kant blinkt ze uit in virtuoos gefladder. Aan de andere kant beheerst ze het gepeins dat Offenbach ook in z’n gereedschapskist had. Zie in de opera Orphée aux enfers maar eens koel te blijven onder het blije doodsverlangen dat Eurydice uitstraalt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden