Interview Frans Klein, directeur video NPO

Jinek, Pauw en Nieuwsuur gaan vroeger beginnen

De strijd om de talkshowkijker, tussen RTL en de NPO, zal verhevigen – en dat is goed nieuws. Dat zegt Frans Klein, directeur video van de Nederlandse Publieke Omroep, in een interview met de Volkskrant. Als verantwoordelijke voor de programmering is Klein is een van de machtigste mannen van Hilversum.

Frans Klein, directeur video van de NPO. Beeld ANP Kippa

Dinsdagochtend presenteerde Klein (54) het nieuwe programmaschema van de NPO. Opvallend is dat de latenighttalkshow van de publieke omroep vanaf januari een half uur vroeger begint. ‘Uit onderzoek blijkt dat de kijker elf uur laat vindt. Zeker mensen die de volgende dag moeten werken, willen liever dat Pauw of Jinek al om half elf van start gaat.’

Is dit gedaan om Eva Jinek bij de NPO te houden? Recentelijk zei ze dat ze graag vroeger zou beginnen en dat ze met RTL praat over een overstap.

‘Het nieuwe tijdstip komt haar goed uit, maar dat is niet de reden voor de verschuiving. We doen het echt voor de kijker’, zegt Klein. ‘We praten met al onze talkshowpresentatoren; ook met Matthijs van Nieuwkerk, die heeft gehint op een vertrek. Ik hoop dat ze zo lang mogelijk blijven, al kunnen ze bij ons niet meer verdienen dan de balkenendenorm.’

Ook actualiteitenrubriek Nieuwsuur begint volgend jaar vroeger, om half tien, op NPO 2. De doelgroep is vergelijkbaar met die van Pauw en Jinek. Klein: ‘Die programma’s zetten we niet tegenover elkaar. De concurrentie neemt toch al toe, want RTL’s talkshow begint ook om half elf. We vertrouwen op onze eigen kracht, maar toch.’

Klein steekt zijn mening doorgaans niet onder stoelen of banken, maar hij wil weinig zeggen over de nieuwe talkshow van RTL. ‘Ik vind het niet chic, dat is niet aan mij. Niet omdat ik negatief ben, hoor. Beau van Erven Dorens is een spannende gastheer.’

Verwacht u meer concurrentie van Beau dan van RTL Late Night met Twan Huys?

‘Dat mag ik hopen voor RTL, haha. Het klinkt misschien gek, maar ik hoop het zelf ook. Bij de publieke omroep hebben we het afgelopen jaar boven onze stand geleefd, als je kijkt naar de kijkcijfers. NPO 1 is ruimschoots marktleider. Dat is onze eigen verdienste, maar het komt onder meer doordat RTL en Talpa niet zo in vorm waren, of nog niet de juiste keuzen hadden gemaakt.’

Gaat SBS 6 het beter doen dan voorheen met oude NPO-hits als Man bijt hond en Lingo?

‘Ik denk dat Man bijt hond een kans maakt om het goed te doen. De NPO stopte daarmee, omdat we wilden vernieuwen. Dat gaat altijd ten koste van iets anders. Maar het had een soort reuring en bijzonderheid die aansprak. Als de makers de juiste toon weer vinden en niet overdrijven, kan het best lukken. Dan is gemiddeld 400 à 500 duizend kijkers haalbaar. Maandag zou ik hebben gezegd: bij Lingo heb ik mijn twijfels, het publiek is al zo verwend met spelletjes. Maar de eerste uitzending scoorde goed, dus we gaan het zien.’

Minister Slob (Media) wil dat de NPO vanaf 2021 minder reclame uitzendt, waardoor er een gat van 20 miljoen euro dreigt te ontstaan. Dat zal gevolgen hebben voor de programmering, zei de NPO in juni. Dit najaar is dat niet te merken, onder andere omdat de Tweede Kamer er nog over moet debatteren.

Klein: ‘We investeren gewoon in nieuwe programma’s, zoals dramaseries. Hoogvliegers, over de luchtmacht. In oktober begint Stanley H., een serie over een van de beruchtste criminelen van het land. Seizoen 2 van Papadag. En er komt een remake van This Is Us, een in de VS populaire serie over jonge ouders: Dit zijn wij.’

Dit zijn wij Beeld Tom Cornelissen

Op welk nieuwe programma verheugt u zich het meest?

‘Op De ijzersterkste, op zaterdagavond: onder leiding van topschaatsers moeten bekende Nederlanders proberen hun eigen schaatsrecord te verbeteren.’

Meent u dat?

‘Het zou sociaal wenselijk zijn een mooi journalistiek programma te noemen, maar dat vind ik te makkelijk. Ik noem De ijzersterkste omdat de worsteling van de publieke omroep hierbij het grootst is. Hoe vermaak je mensen op een publieke manier? Het wordt of oersaai of je krijgt het verwijt dat je hetzelfde doet als commerciële zenders. Bij de NPO moet het ergens over gaan. In dit geval is het omgaan met je lichaam, wat geef je op voor zo’n record? Ik verheug me er echt op.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden