And Venus was her nameMira

Jij alleen hebt me in je macht/ Oh, Mira, kom toch bij mij vannacht

Paul Onkenhout en John Schoorl schrijven elke week over een liedje waarvan de titel bestaat uit alleen een voornaam. Met Mira (1971) toonde Cock van der Palm zich de meester van de havenromantiek.

Cock van der Palm in 1972. Beeld Hollandse Hoogte / Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Cock van der Palm in 1972.Beeld Hollandse Hoogte / Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Na het floppen van een single met twee A-kanten, Ik drink niet meer en Ik rook niet meer, had de besnorde zanger Cock van der Palm uit de Rotterdamse wijk Crooswijk er een paar jaar lang weinig vertrouwen meer in dat het ooit nog wat zou worden met zijn muzikale carrière. Dat veranderde toen in 1971 Mira op het toneel verscheen. Ze was een fee met rode haren uit het verre en exotische Madagaskar, en ze bracht een ongelukkige zeeman het hoofd op hol.

Het begon ermee toen Van der Palm (1936-2004) een telefoontje kreeg van een kopstuk van platenmaatschappij Polydor, Harry Knipschild. Hij moest snel contact opnemen met Jack de Nijs, de producer die – even een zijsprong – niet veel later bekend zou worden onder de naam Jack Jersey. De Nijs had een nummer geschreven dat hij geschikt vond voor Van der Palm. Het was een tango, Mira.

Het kwam tot een samenwerking. Twintig jaar later keek Van der Palm in het Rotterdams Dagblad terug, hij was nog steeds verbaasd. Met zijn vrouw, Miep, sloeg hij meteen na de opnamen van Mira op de vlucht, ‘want ik had geen zin in een nieuwe teleurstelling’.

Ze huurden een bus en reisden naar Spanje. ‘Komen we terug. Het eerste wat we bij Antwerpen horen is Mira. Tussen Antwerpen en Rotterdam hebben we dat nummer drie keer gehoord. Was het een hit’. Elf weken maar liefst stond Mira in de Top 40, de hoogste positie was 12.

Cock van der Palm – Mira 
 Beeld
Cock van der Palm – Mira

Niet toevallig koos Jack de Nijs Mira als naam van de hoofdpersoon in de smartlap. Eerder dat jaar had een gelijknamige film van Fons Rademakers nogal wat opzien gebaard. Hoofdrolspeler Willeke van Ammelrooy ging als de losbandige Mira full frontal nude en dat was in publieksfilms nog niet geheel gebruikelijk.

Zeemannen die verliefd worden op een vrouw in den vreemde, rode lichtjes, liefdesverdriet, lange nachten, drank, weemoed en verlangen: kroegbaas Van der Palm (van café De Lick aan de Noordsingel, later Bruintje Beer geheten) was de meester van de havenromantiek. Met Miep trouwde hij al op zijn 18de, ze waren onafscheidelijk.

Twee fel verlichte zijpaden sloeg hij in, de zoon van een schoenhandelaar uit Crooswijk en vader van vier dochters. Artistiek verraste hij in het eerste deel van de jaren tachtig als zanger bij The Millers, het jazzcombo van Ab de Molenaar. Een decennium later bracht hij een eerbetoon uit aan Jaap Valkhoff, de tekstschrijver van een van de beroemdste clubliederen: Hand in hand, kameraden.

In één opzicht evenaarde hij zijn idool. Cock van der Palm werd, meer nog dan Lee Towers, de zanger die in de jaren negentig de landstitels van Feyenoord (1993 en 1999) vocaal begeleidde. Zijn meezinger Feyenoord, Feyenoord (Wat gaan we doen vandaag) galmt tot de dag van vandaag op wedstrijddagen door de Kuip.

Cock van der Palm – Feyenoord, Feyenoord (Wat gaan we doen vandaag)

 Beeld
Cock van der Palm – Feyenoord, Feyenoord (Wat gaan we doen vandaag)

Zelfs de meest sceptische supporter wordt aangestoken door het aandoenlijke en meestal nergens op gebaseerde optimisme: ‘Feyenoord, Feyenoord, wat gaan we doen vandaag, wij gaan winnen, alleen met hoeveel is de vraag’.

Maar bovenal is Cock van der Palm de man van de lofzang op Mira, de roodharige vrouw uit de kleine bar in Madagaskar. Monogaam was hij niet. Naast Mira werden ook Natasja, Rose-Marie, Andrea, Lucia, Leila, Angelique, Jacqueline en Maria-Magdalena door hem op platen in het zonnetje gezet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden