Jeugdorkest eert een Brits buitenbeentje

Nu de Europese Unie is uitgebreid in oostelijke richting, wint de klank van de strijkers van haar jeugdorkest aan warmte, zo bleek tijdens het geslaagde tweede Amsterdamse optreden deze zomer van het European Union Youth Orchestra....

Opmerkelijk genoeg laaide de strijkersgloed vooral op bij een componist van de eurofobe Britse eilanden: Sir William Walton (E erste Symfonie). Enigszins verklaarbaar is het wel. Walton imiteerde die gloed van de symfonieën van de Fin Sibelius, vaak uitgevoerd in het Engelse concertleven van de jaren twintig en dertig.

Exotisch verlangen naar Azië kreeg gestalte in de Franse poëzie van Tristan Klingsor, waarop Maurice Ravel in 1903 zijn Shéhérazade componeerde. Met fijn geciseleerde zanglijnen gaf de mezzosopraan Bernarda Fink de drie orkestliederen een smaakvolle vertolking. Onder de goedkeurende blik van koningin Beatrix speelde het orkest tevens Ravels R apsodie espagnole, waarin een hoog niveau van samenspel werd gedemonstreerd. In Ravels als estafettes geconcipieerde melodielijnen vloeiden timing en geluidssterkte van de musici naadloos in elkaar over.

De dirigent Sir John Eliot Gardiner, dit jaar voor het eerst op de bok bij het EUYO, besloot het concert met een spectaculaire uitvoering van de Eerste Symfonie van Walton. Het is prijzenswaardig dat het EUYO een lans breekt voor deze weinig geprogrammeerde Britse buitenbeen die, toen Benjamin Britten hem voorbij was gestreefd, met zijn Argentijnse liefde het tuinieren ontdekte op het eiland Ischia nabij Napels.

Het wakkere idioom van Walton kent ruimtelijke effecten, zoals hoorngeschal van links beantwoord door een tuba van rechts, en originele kleuren, zoals een klarinetsolo boven twee tegen elkaar aan wrijvende hobo’s. In de Finale zetten de tweede violen een opgewekte fuga in. Gebruikmakend van zeven paukenvellen tegelijk, alsmede een gong, schrijft Walton een overdaad aan bombarie voor. De prachtige toegift met Elgars Sospiri (zuchten), een langzaam werk voor strijkorkest en harp uit het voor Europa zo rampzalige jaar 1914, gaf de oren weer lucht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden