Boeken Woutertje Pieterse Prijs

Jeugdboek Alles komt goed, altijd van Kathleen Vereecken en Charlotte Peys wint Woutertje Pieterse Prijs

‘Die optimistische titel is natuurlijk gelogen’

Kathleen Vereecken. Beeld TERRALANNOO

De Woutertje Pieterse Prijs voor het beste jeugdboek van het afgelopen jaar heeft doorgaans twee winnaars: het is uitdrukkelijk een bekroning voor de samenwerking tussen schrijver én illustrator. Hoe romantisch dat ook moge klinken, de Gentse makers van het oorlogsboek Alles komt goed, altijd, Kathleen Vereecken (1962) en Charlotte Peys (1987), hebben alleen gechat en gemaild over hun nu gelauwerde project. ‘Wij ontmoeten elkaar vandaag voor het eerst.’

De schrijver is speciaal overgekomen uit het Engelse Norwich, waar ze de hele maand april als writer in residence werkt aan haar tweede roman voor volwassenen. Die slechte planning moeten we haar maar vergeven, ze had niet verwacht te zullen winnen. ‘Ik vond genomineerd worden al een prijs.’

Vereecken studeerde voor leerkracht maar kon in het Vlaanderen van de jaren tachtig geen baan vinden. ‘Dat zult u misschien niet geloven, maar daar heb ik tranen met tuiten om gehuild. Ik vind het nóg jammer.’ Na diverse baantjes bij een ontwerpbureau voor grafische software, waar ze uiteindelijk verantwoordelijk werd voor het personeelsblad, nam ze ontslag om historische kinderboeken en non-fictie te gaan schrijven.

Een boek over de Eerste Wereldoorlog moest er eens van komen. ‘Voor veel inwoners van de Vlaamse Westhoek nog altijd een obsessie.’ Want ondanks volgeschreven bibliotheken, verscheen er volgens Vereecken nog nooit een boek door de ogen van een jong kind.

‘De optimistische titel is natuurlijk een leugen, een lieve zorgzame leugen van een moeder. Zware kost? Soms wel, dat spreek ik niet tegen. Maar ik denk dat we kinderen niet moeten onderschatten. In de vele ooggetuigenverslagen die ik las, viel juist de veerkracht op. Sommige observaties komen van hedendaagse vluchtelingen, via een vriendin die Syrische kinderen Nederlands leert. Een van haar leerlingen zei dat hij ondanks de continue bombardementen, niet voortdurend in angst leefde. Ik hoorde precies dezelfde verhalen als van honderd jaar geleden in België.’

Peys werd 25 jaar later geboren in hetzelfde Gent en werkt na een studie cultuur- en maatschappijwetenschappen in Maastricht en aansluitend de kunstacademie nu als illustrator en kunstenaar. Zij voegde lichte prenten aan het verhaal toe. Spelende kinderen zonder gezichten, neutraal. ‘Daar was ik meteen ontzettend blij mee. Het universele van oorlog wordt zo benadrukt.’

Beide auteurs zijn behoorlijk onbekend. Peys is dan ook pas net begonnen; Vereecken, in eigen land een gewaardeerd auteur, raakte uit beeld, hoewel haar eerste boeken via de Nederlandse uitgever Querido op de markt kwamen. Revanche? ‘Een herkansing’, lacht ze. ‘En daar ben ik heel blij om.’

De Woutertje Pieterse Prijs wordt sinds 1988 uitgereikt aan het beste Nederlandstalige jeugdboek en bestaat uit een oorkonde en een geldbedrag van 15 duizend euro. Alles komt goed, altijd verscheen bij uitgeverij Lannoo.

Fragment uit Alles komt goed, altijd

‘We gaan weg.’

‘Waarnaartoe?’ vroeg Jules.

‘Naar waar het veilig is?’ vroeg ik.

Mijn vader antwoordde niet meteen.

‘Mama?’ zei ik.

‘Naar waar het veiliger is, Alice, ja.’

Ik dacht na over of veiliger wel goed genoeg was. Want gevaarlijk was veiliger dan zeer gevaarlijk.Dus veiliger was daarom nog niet veilig.

‘Wanneer vertrekken we?’

‘Vannacht.’

Kathleen Vereecken en Charlotte Peys, Alles komt goed, altijd.

Uitgeverij Lannoo, 172 pag., € 18,99. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden