Jeugd goede markt voor gratis kranten

De gratis kranten Metro en Spits blijken bijzonder populair onder jongeren en onder hoogopgeleide Nederlanders met een bovenmodaal inkomen. Geen van de gewone dagbladen scoort zo goed onder deze - voor adverteerders interessante - lezers....

De resultaten bevestigen de commerciële strategie van de Zweedse uitgever Modern Times Group (Metro) en De Telegraaf (Spits). Zij stellen dat een gratis krant toch winstgevend kan zijn, omdat onder treinreizigers het gehalte twintigers en dertigers met een baan en studenten, relatief hoog is. Die consumenten zijn voor adverteerders moeilijk selectief te bereiken adverteerders.

Uit cijfers over het tweede halfjaar van 1999 blijkt ieder exemplaar van Metro te worden bekeken door 469 duizend reizigers. Spits bereikt 448 duizend lezers. Daaronder bevinden zich per krant 227 duizend Nederlanders van 13 tot 35 jaar oud. Dat is heel veel in een wereld waarin deze groep traditioneel ondervertegenwoordigd is. Alleen de Volkskrant bereikt hetzelfde aantal jongeren als in de steekproef.

Verder worden Metro en Spits bekeken door 106 duizend en 90 duizend Nederlanders uit de hoogste welstandsklasse. Dat cijfer is minder indrukwekkend, maar wel belangrijk voor adverteerders. De klap komt het hardst aan bij de Volkskrant, wiens bereik onder jonge lezers is afgenomen met 21 procent. De Telegraaf moest onder twintigers en dertigers 10 procent inleveren. Vergeleken met de tweede helft van 1998 bereikten alle dagbladen 6 procent minder lezers. Deze teruggang is slechts deels toe te schrijven aan de twee gratis kranten.

'Ze hebben een gat in de markt gevonden', vindt advertentie-specialist Remon Buter van Initiative Media. 'We hadden al een vermoeden, maar deze cijfers bevestigen dat relatief veel jongeren en hoogopgeleiden gratis kranten lezen.' Die consumenten, stelt Buter, zijn nu moeilijk te bereiken. Bijvoorbeeld via prijzige reclameblokken in speelfilms. 'Ik verwacht dat we meer gaan doen met die kranten.'

Metro en Spits hebben zich op de reclamemarkt ingevochten met forse kortingen. Vorig jaar zomer steunden adverteerders beide nieuwkomers met advertenties, omdat de dagbladenmarkt in hun ogen wel een nieuw initiatief kon gebruiken. De afgelopen maanden keken veel adverteerders de kat uit de boom, in afwachting van onafhankelijke SUMMO-cijfers. Die bevestigen nu de claims van de advertentieverkopers.

'Qua bereik zijn we al de vierde krant van het land', stelt Metro-hoofdredacteur Jelle Leenes tevreden vast. 'En onder jongeren doen we het nog beter.' Volgens Leenes past een gratis krant bij de gehaaste, zappende mens die ook op internet gewend is niet te betalen. 'Het gekke is dat wij inhoudelijk nauwelijks rekening houden met jongeren.'

Leenes verwacht dat andere kranten en sommige tijdschriften dit jaar 'een flinke tik' krijgen. Dankzij de SUMMO-cijfers kunnen de advertentie-tarieven van Metro verder omhoog. 'We begonnen met hoge kortingen, maar onze tarieven zijn het afgelopen kwartaal al gestegen. Die lijn willen we vasthouden, en deze cijfers helpen daarbij.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden