Recensie Jesca Hoop

Jesca Hoop deinst niet terug voor beladen thema’s in haar onvoorspelbare folkliedjes ★★★★☆

POP

★★★★☆

Jesca Hoop

Stonechild

Memphis Industries/V2

Ruim tien jaar woont de Californische folkie Jesca Hoop (44) inmiddels in Manchester en langzaam wordt ze Engelser: ze nam voor het eerst een album op in Engeland (voorheen reisde ze er altijd voor terug naar de VS), met de Engelse producer John Parish, vooral bekend van zijn werk met PJ Harvey.

Het resultaat is het prachtig klein en kaal gehouden Stonechild, een soms Keltisch aanvoelende folkplaat met liedjes die voor je gevoel eeuwen oud had kunnen zijn, tot je bij zorgvuldige beluistering eigentijdse elementen ontdekt, zoals een subtiel elektronisch substraat.

Het knappe is dat de liedjes traditioneel klinken, maar nooit voorspelbaar zijn: ze zijn grillig, laten zich niet meteen kennen en hebben het onnadrukkelijk experimentele dat ook het werk van Aldous Harding of Julia Holter kenmerkt.

Hoop deinst in haar cryptische teksten niet terug voor pijnlijke, beladen thema’s. Old Fear of Father is zo’n verraderlijk lieflijk liedje, over klein gehouden moeders die uit jaloezie hun dochters klein houden en zo een vorm van misogynie blijven doorgeven, van generatie op generatie: ‘I love my boys more than I love my girl (...) She knows like I knew.’ Wat een openingszin. En dan, bits: ‘Don’t look to me for sweetness.’

 Het is een huiveringwekkend hoogtepunt op een album dat steeds weer nieuwe geheimen prijsgeeft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden