Recensie Jerry Leger

Jerry Leger is bijtend, een beetje nasaal en vooral heerlijk divers ★★★★☆

De bassist en de drummer zorgen voor louter precies geplaatste ritmische accenten en waar nodig een extra stem.

De Canadese zanger Jerry Leger heeft al een stuk of tien albums volgezongen met even traditioneel als fris klinkende popliedjes. Zijn laatste, Nonsense and Heartache (2018), is een dubbelaar waarop Leger knap demonstreert hoe klassieke country-, rockabilly- en rock-’n-roll-esthetica van alle tijden is.

Jerry Leger, Nonsense and Heartache

Live speelt hij zijn liedjes, begeleid door twee uitstekende muzikanten met een onontkoombaarheid en de schijnbare achteloosheid van een Elvis Costello of wijlen Tom Petty. Na een paar succesvolle Nederlandse concerten, een jaartje geleden, is Leger (34) deze maand terug voor vier shows – en daar mogen best wat meer mensen naartoe dan er in het Leidse Qbus kwamen opdagen. Een montere Leger laat zich door de droeve opkomst echter niet uit het veld slaan en presenteert een fraaie doorsnee uit zijn oeuvre.

Fijne stem, een beetje nasaal en bijtend als John Lennon of een jonge Bob Dylan. En vooral heerlijk divers songmateriaal. Ieder liedje heeft weer een net iets ander haakje: soms lijkt het in het Memphis van de jaren vijftig te zijn gemaakt en dan weer in het Nashville van de jaren tachtig. Ook zonder pedal steel klinkt Wedding Dress smachtend, en Nobody’s Angel had zo van Steve Earles vroege platen kunnen komen. Zo mooi, direct en urgent gezongen en begeleid.

Dan Mock (basgitaar) en Kyle Sullivan (drums) mogen niet onvermeld blijven: geen opsmuk, maar louter precies geplaatste ritmische accenten en waar nodig een extra stem. En Jerry Leger zelf mag dan niets nieuws brengen, hij weet je met een melodie zo sterk als in Troubled Morn te raken zoals veel van de artiesten naar wie hij verwijst dat ooit deden. En dat maakt zijn liedjes tijdloos.

Jerry Leger

Pop

10/5, Qbus, Leiden.