Film Jennifer Kent

Jennifer Kent is de enige vrouwelijke regisseur die in Venetië kans maakt op de Gouden Leeuw. Met de keiharde wraakfilm The Nightingale

De Australische filmmaker reageert nuchter op de heftige reacties. Maakt zij trouwens daadwerkelijk kans op een Gouden Leeuw of zijn er grotere favorieten?

Regisseur Jennifer Kent (tweede van rechts) tussen de hoofdrolspelers uit haar film The Nightingale, vanaf links: Sam Claflin, Aisling Franciosi en Baykali Ganambarr Foto Getty Images

‘Er is me verteld dat iemand in de zaal ‘hoer’ riep toen mijn naam op doek verscheen’, zegt Jennifer Kent droogjes. ‘Maar liever dat dan iemand die roept: ‘Saai!’’

De Australische filmmaker is de enige vrouw onder de 21 regisseurs die deze 75ste festivaleditie van Venetië kans maken op de Gouden Leeuw. Ze wil niet te veel woorden vuil maken aan de inmiddels van het festival verwijderde Italiaanse blogger en collega-filmmaker, een man van 20, die aan het einde van de vertoning luidkeels verwensingen aan Kents adres de zaal in slingerde. ‘Ik heb compassie, ik denk dat die persoon niet helemaal gezond is.’

In The Nightingale, haar uiterst gewelddadige wraakfilm in koloniaal, misogyn en racistisch Tasmanië, trekt een jonge getraumatiseerde Ierse vrouw anno 1825 de wildernis in met een spoorzoeker. Hij is een Aboriginal, die door haar aanvankelijk niet als mens wordt beschouwd. Samen jagen ze op de Britse verkrachters en moordenaars die hun levens hebben verwoest.

Er ontstond een wat zonderlinge sfeer in de zaal tijdens de eerste vertoning van de 136 minuten lange helletocht. Nadat een deel van het, vooral Italiaanse, publiek spontaan applaudisseerde toen een speer dan eindelijk de naarste witte verkrachter uit de film trof, applaudisseerde een ander en wat kleiner deel van het publiek pal erna bij het neerschieten van de Aboriginal. ‘Kennelijk moest deze film toch wel gemaakt worden’, constateert Kent.

The Nightingale is Kents tweede speelfilm en werd met twintig andere geselecteerd voor de competitie. Haar speelfilmdebuut, The Babadook (2014), legde een langere weg af naar succes. De horrorfilm en thriller over een rouwende moeder en zoon leidde eerst een marginaal bioscoopleven in Australië en werd pas later een internationale sensatie. Onder anderen horrormeester Stephen King en Exorcist-regisseur William Friedkin waren vol lof.

‘Ik hoop dat ik geen didactische film heb gemaakt’, zegt de regisseur over The Nightingale. ‘En zo gewelddadig is mijn film ook weer niet. Het verschil met veel andere films is wellicht dat het geweld in mijn film niet vrijblijvend is. Ik wil laten zien wat het aanricht.’

Zaterdagavond maakt de jury onder leiding van de Mexicaanse cineast Guillermo del Toro de winnaars bekend. Favoriet is Roma, het gelaagde zwart-witdrama over klasseverschil en gezinsverhoudingen in het roerige Mexico van de jaren zeventig. Regisseur Alfonso Cuarón verhief zijn eigen familie en vooral kindermeisje tot onderwerp.

Ook de onalledaagse Engelse hofkomedie The Favourite maakt kans op een bekroning. Het is een film waarmee de Griek Yorgos Lanthimos ongetwijfeld zijn publiek zal verbreden. Kandidaten voor de acteursprijzen zijn Willem Dafoe als de opvallende lucide Vincent van Gogh in At Eternity’s Gate, en Natalie Portman voor haar transformatie tot een op Lady Gaga gelijkende popster in Vox Lux.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.