Interview Fabrice Aragno

Jean-Luc Godards (88) filminstallatie komt naar Rotterdam. Wat betekent dat precies?

Le livre d’image van nouvelle-vaguelegende Jean-Luc Godard is niet gemaakt om te zien in een filmkathedraal. Hij wil dat je zijn filmessay ziet in zijn eigen thuisstudio. Dus komt die naar IFFR.

Uit de installatie van Jean-Luc Godard Beeld Fabrice Aragno

Alsof we de nieuwste film van Godards in diens Zwitserse thuisstudio bekijken. Zo wordt de installatie Le livre d’image aangekondigd door IFFR. Samen met zijn polemische beeldessay over de Westerse en Arabische wereld, dat vorig jaar in wereldpremière ging in de ‘gewone’ bioscoop te Cannes, reizen er ook spullen van de 88-jarige cineast en nouvelle vague-legende naar Rotterdam. Godards cameraman, assistent en beeldverzamelaar Fabrice Aragno (48) ziet toe op de opbouw in hotel Atlanta. ‘Dat is het enige hotel in het centrum van Rotterdam dat niet verwoest is in de oorlog – dat zei men althans tegen me. Dit resoneert uitstekend met de film, die vol verwijzingen naar oorlog zit.’

Wat neemt u allemaal mee?

‘De film, een geluidssysteem, acht luidsprekers, drie schilderijen van Jean-Luc, de originelen, wat boeken van hem. Misschien een klein tapijt, een bidkleed, waar we dan het boek Images en mots van Anne-Marie Miéville op leggen, Godards vrouw. De televisie - een flatscreen - hebben ze in Rotterdam. Ik denk dat het een Philips wordt, dat moet haast wel.’

Voelt het dan als Godards studio?

‘Wel ongeveer, maar het idee van de reizende installatie is dat die overal weer anders zal zijn. Dus Rotterdam heeft zelf ook inbreng. Er zal ook iemand zijn die de kijkers welkom heet en de film aanzet – zo zijn de mensen die kijken zich meer bewust van hun aanwezigheid. Heel anders dan in de bioscoop, waar je eigenlijk vergeet dat je bestaat.’

Godard ziet zijn film liever niet vertoond in de bioscoop?

‘Nou, hij heeft een voorkeur voor deze wijze. Dit is de beste manier, vindt hij. Beter dan in Cannes, waar de film in zo’n kathedraal voor de cinema werd vertoond. Nu is Le livre d’image een kamerfilm, zoals kamermuziek, een kamerorkest.’

Is het moeilijk werken met Godard?

‘Als je van regels houdt wel. Ik haat regels, dus voor mij is het makkelijk. Hij wil dat je zelf denkt. Je moet hem geen vragen stellen. Het is altijd onverwacht bij hem. Zelfs als je alles weet, weet je niks. Het is een rijk man. Niet in geld hè – geld hebben we niet. Het is moeilijk hoor, om zijn films te financieren. Zelfs al is hij zo bekend.’

Hoe is het met hem?

‘Prima. We hebben net gisteren nog wat gedraaid. Hij leeft z’n leven, hij filmt.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden