Recensie CD Paul Webb

Je vraagt je af waarom Paul Webb zo lang heeft gewacht zijn stem in te zetten: hij zingt echt prachtig (vier sterren)

Paul Webb. Beeld x

Paul Webb was in de jaren tachtig bassist in het illustere Talk Talk en maakte als Rustin Man in 2002 met zangeres Beth Gibbons van Portishead een plaat, Out of Season. Ruim zestien jaar na dit  album komt hij nu met wat zijn solodebuut mag heten: Drift Code. Hij schijnt er daadwerkelijk een jaar of veertien aan gewerkt te hebben. En net als het latere werk van Talk Talk (Spirit of Eden, 1988; Laughing Stock, 1991) is ook dit album met weinig andere platen vergelijkbaar.

De sfeer en sound van Drift Code, waarvan de hoes gesierd wordt door een in Rijswijk gemaakte foto van een draaiorgel, doet het meest denken aan het soort proto-progrock dat rond 1970 uit Engeland kwam. De stemmen van Peter Hammill (van de band Van Der Graaf Generator) en Robert Wyatt (Soft Machine) klinken terug in die van Webb. Je vraagt je af waarom Webb zo lang heeft gewacht dit sterke wapen in te zetten: hij zingt echt prachtig.

Pop cd 1 Rustin Man Beeld RV

Rustin Man: Drift Code.

Domino/V2.

De composities moeten even inwerken maar krijgen steeds meer glans. Ieder instrument (Webb speelde het meeste zelf) krijgt de ruimte. Blazers en toetsen zijn met de grootste zorgvuldigheid gerangschikt, maar Webbs zang springt eruit.

Drift Code is een tijdloze plaat. De muziek heeft amper raakvlakken met wat er toe nu toe deze eeuw aan rock is gemaakt. Rustin Man klinkt volkomen idiosyncratisch, zonder dat het experiment de bovenhand krijgt: uiteindelijk schrijft en zingt Webb toch gewoon liedjes. Geen idee waarom hij er zo zuinig mee was, maar gelukkig heeft hij alle schroom overwonnen en nu heeft hij dit prachtige album gemaakt.