Review

'Je snakt naar meer dan seks, seks, seks bij Beyoncé' (***)

Zeker de eerste helft van de show is Beyoncé seks, seks, seks, schrijft recensent Pablo Cabenda over het optreden van Beyoncé gisteren in de Ziggo Dome. 'Maar je snakt ook wel eens naar een niet gechoreografeerde, niet bionische Bey met kleine foutjes.'

Beyoncé tijdens de Mrs Carter Show in Rio Beeld null
Beyoncé tijdens de Mrs Carter Show in Rio

De opkomst is een koningin waardig. Beyoncé met haar gevolg op metershoge videos, bepruikt en bepoederd. Alsof ze een achttiende-eeuwse royalty is in plaats van een 21ste-eeuwse megaster met de vlammenwerpers en de attitude van nu: 'Bow down bitches' (m/v)

En daar stond ze in haar designer footballshirt, knielaarzen en een broekje dat strak de lieslijn volgt. Queen Bey is voor een audiëntie naar Nederland gekomen. Tijdens The Mrs Carter Show World Tour bevestigt ze haar pophegemonie en laat zien dat ze nog steeds Beyoncé de Beeldschone is, de Beeldschone die wereldwijd als vrouwelijke popster het meest verdient en de meeste invloed heeft.

Maar laat er geen twijfel over bestaan. Het sekssymbool komt met een boodschap. Als dat niet al blijkt uit haar begeleidingsband Suga Mamas, een orkest geheel opgetrokken uit vrouwen, dan wel meteen bij het tweede nummer. Tijdens ***Flawless wordt elk woord, uit een speech van schrijfster Chimamanda Ngozie Adichie, afzonderlijk op het scherm geprojecteerd. Over hoe de ambities van meisjes wordt gefnuikt ten faveure van die van jongens. Logisch, vanavond in een uitverkochte Amsterdamse Ziggo Dome is haar doelgroep verzameld.

Beyoncé tijdens de Mrs Carter Show in Rio Beeld null
Beyoncé tijdens de Mrs Carter Show in Rio

Ongemakkelijke paradox
Beyoncé zien en horen blijft echter een een ongemakkelijke paradox: de moderne feministe die traditionele lustopwekkende middelen gebruikt om haar doel te bereiken. En dan de reden die ze gaf om het citaat van Adichie te gebruiken: 'Mijn boodschap op dit album is het vinden van schoonheid in onvolmaaktheid.' Als er op de aardbol een wereldster rondloopt die perfecte schoonheid uitstraalt dan is het wel Beyoncé. Dan kan ze in ***Flawless best zingen 'I woke up like this' maar alles rond de zangeres ademt dat controlefreakerige om het perfecte beeld dat van haar heerst in stand te houden. Zozeer zelfs dat er geen professionele fotografen meer worden toegelaten bij haar concerten. God verhoede dat er, zoals vorig jaar, zo'n plaatje op het net komt bovendrijven waarin B als onflatteuze She Hulk wordt geportretteerd.

Uiterlijke perfectie
Uiterlijke perfectie is nastrevenswaardig. Volmaakte seks ook. Van de hi-tech burlesk in Naughty Girl, waarin achter een een flikkerend videoscherm stukjes ledemaat aan het publiek worden gevoerd, tot Partition: elke danseres een eigen paal en als finale een spannend duet voor bevallige jongedame en design zitmeubel. Pas na een half uur draagt ze iets dat geen Brazilian wax vereist en zeker de eerste helft van de show is Beyoncé seks, seks, seks!

In haar eigen woorden: 'Sensuality is a gift. And that gift gives you power.' Helemaal waar. Beyoncé levert de meeste sensuele shock and awe voorradig in popentertainment maar de zangeres komt er ook voortdurend hard en meedogenloos in. Als de band op volle kracht speelt, galmt het behoorlijk en het lukt haar niet het bandgeluid als een souldiva te domineren.

null Beeld null

Pas met Drunk In Love haalt ze overtuigend alles uit de kast en regeert ze ook echt over het totaalgeluid. Met Why Don't You Love Me met de breaks en de bezetenheid van James Brown komt ze op stoom en voelt de opwinding rauw, niet geregisseerd, aan. Als ze uithaalt heeft haar stem een scherpte waaraan je je kunt snijden maar ze kan ook met een strelende hand de boel controleren. Dolly Partons I Will Always Love You schept wat dat betreft verwachtingen maar het nummer wordt al na een couplet afgebroken. Jammer.

Partynummers als Crazy in Love, en Single Ladies geven het volk wat het wil: visuele perfectie met veel effecten. Maar je snakt ook wel eens naar een niet gechoreografeerde, niet bionische Bey met kleine foutjes. Naaktheid met een beetje imperfectie is ook fijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden