Theaterrecensie Hin und Her

Je schiet regelmatig in de lach tijdens theaterstuk Hin und Her, hoe triest de omstandigheden ook zijn (vijf sterren)

In Hin und Her laten de makers zien hoe werkelijkheid en theater zich tot elkaar verhouden, elkaar nodig hebben, en kunnen voeden.

Beeld Sofie Knijff

Jarenlang runde Havlicek een drogisterij. Weliswaar een kleine drogisterij, maar toch, het was in ieder geval een drogisterij. En dan gaat hij failliet. Vanaf dat moment is het rampspoed alom. Als gevolg van allerlei vage regelgeving wordt hij uitgezet en niet meer binnengelaten. Nu verwijlt hij op een brug tussen het ene land en het andere. Hij blijft er opmerkelijk lankmoedig onder. Hij heeft dan ook weinig keus.

In de stukken van Ödön von Horváth (1901- 1938, van Hongaarse origine) wemelt het van de overlevers als Havlicek uit ‘Hin und Her’; mensen die zich zo goed en kwaad als het gaat staande houden in de verwarde wereld van vervagende grenzen na de Eerste Wereldoorlog. De schrijver zet ze neer in penibele, soms schijnbaar onwerkelijke situaties en bekijkt ze me een milde blik; ‘komedie van mensen’, zo omschrijft zijn werk zelf. En inderdaad schiet je er regelmatig bij in de lach, hoe triest de omstandigheden ook zijn – en helemaal niet zo onwerkelijk, als je denkt aan datgene wat een stel Armeense kinderen in Nederland net heeft moeten meemaken. Om maar één navrant voorbeeld te geven.

Beeld Sofie Knijff

Een zegenrijke combinatie van toneelspelers heeft zich nu gebogen over Von Horváth en diens ‘Hin und Her’, dat ze aanvulden met verwante tekstfragmenten en improvisatie. ’t Barre Land, Tijdelijke Samenscholing, Sarah Jonker en Yorke Mulder-Bhangoo presenteren een poëtische, scherpzinnige en humoristische voorstelling, mooi van compositie, met een proloog van Robert Walser, een taalacrobatisch intermezzo door Sarah Jonker, de intieme en ontroerende muziek van Stan Vreeken, en het altijd lenige theater(denk-)werk van de Barre Landers, hier gepaard aan dat van Carole van Ditzhuyzen en Michiel Bakker. Tezamen laten ze voelen hoe werkelijkheid en theater zich tot elkaar verhouden, elkaar nodig hebben, en kunnen voeden.

Hin und Her naar Ödön von Horváth door ’t Barre Land, Tijdelijke Samenscholing, Sarah Jonker en Yorke Mulder-Bhangoo. Gitaar en Zang door Stan Vreeken. Frascati, Amsterdam, 7/9. Tournee t/m 10/11.