JE PAST WAT KLEREN, DOET WAT MAKE-UP OP, EN DAN?

Modeshow! Renske (Monique van der Werff) en Eva (Anna Speller) hebben zich in Honeyz een nachtje in laten sluiten in de Bijenkorf....

Lef kan Six niet ontzegd worden. Zijn productiemaatschappij komt na het faliekant geflopte Gay opnieuw met een typische doelgroepfilm waarbij het krappe budget opzichtig wordt aangevuld met sponsoring. Ook koos hij, in navolging van Steven Soderbergh (Bubble), als eerste in Nederland voor een multimediale release: Honeyz komt vrijwel gelijktijdig uit in de bioscoop, op internet, op dvd en op de mobiele telefoon. Verder filmde Six met een nieuw soort HD-camera en ook voor het geluid zijn de laatste technieken ingezet. Interessante experimenten die vooral slagen of vallen bij het succes van de film.

Een spannende, pretentieloze pubermeisjesfantasie op een fantastische locatie blijkt nog geen garantie voor 75 leuke minuten. Want wat kun je doen als je ingesloten bent in een warenhuis? Je past wat kleren, doet wat make-up op en dan? Het levert enkele aanstekelijke sequenties op, maar verder lijkt Six het ook niet te weten. Hij voegt een dikke nachtwaker (volkszanger Peter Beense) toe, maar ondanks suggestief camerawerk en montage verhoogt dat de spanning niet.

De houterige dialogen, de onbestemde karakters en het bij vlagen soapy acteerwerk maken het er niet beter op. Bovendien loopt Six stuk op de pubermeisjesparadox: Honeyz is het ene moment voor de helft van de doelgroep te kinderachtig door het hysterische gezeur van Renske; voor de andere helft is het waarschijnlijk te volwassen, omdat er veel wijn wordt gedronken en gezoend. Anna stelt de nachtwaker zelfs voor ‘hun probleem op een andere manier op te lossen’ terwijl ze haar badjas dreigt open te knopen.

Floortje Smit

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden