tv-recensieemma curvers

‘Je laatste 24 uur zijn ingegaan’, zei Bert, best wel serieus, en toen zei Roos: ‘O haha, nou dat is wel jammer’

Bij de EO denken ze dat je een spelletje moet spelen om tot een betekenisvol gesprek te komen.

Het is het soort vraag dat u ongetwijfeld weleens aan een theezakje heeft zien bungelen: wat wil je doen met je laatste dag? Hoewel de meeste mensen deze ‘tea topics’ wijselijk negeren, hebben ze de EO vermoedelijk geïnspireerd tot het maken van het programma De laatste 24 uur. Daarin trakteren zij BN’ers, wiens laatste uren zogenaamd hebben geslagen, op hun zogenaamde laatste dagje uit.

Dat klinkt als een geinig experiment, maar het lijkt alsof niemand de BN’ers heeft verteld dat ze écht moesten spelen dat ze morgen doodgingen. ‘Je laatste 24 uur zijn ingegaan’, zei presentator Bert van Leeuwen vrijdag in de derde aflevering tegen schrijver Roos Schlikker, best wel serieus. Daarop zei Schlikker: ‘O haha, nou dat is wel jammer.’

Schlikker leek het vooral te zien als een leuk dagje uit: skydiven, schilderen en picknicken met vrienden en familie. Kan ik haar niet kwalijk nemen, maar Van Leeuwen was op iets anders uit: hij orkestreert aan het eind van elke ontmoeting een afscheidsverklaring aan de BN’er, een soort voorbarige grafrede. ‘Jeetje, ja’, zei een vriendin tegen Schlikker, ‘ik hoop gewoon dat je echt weet dat je nooit alleen bent en dat ik ontzettend van je hou.’ Giebeldegiebel. Als dit programma iets bewijst is het dat betekenisvolle verklaringen er niet betekenisvoller op worden als niemand de aanleiding serieus neemt.

Roos Schlikker en Bert van Leeuwen in het EO-programma De laatste 24 uur.Beeld EO

Ook Willeke Alberti leek in de aflevering van vorige week te schrikken van zo veel bezinning en stemmigheid. Ze ging in haar laatste 24 uur, zoals dat gaat, shoppen met dochter Daniëlle en stond net een zwierige tuniek te passen toen Van Leeuwen zijn figuurlijke zeis weer ten hemel hief en vroeg: wilde Alberti deze leuke tuniek misschien aan als ze werd begraven? Nou, daar had Alberti nog niet over nagedacht hoor, en ze dook gauw weer het pashokje in.

Om Schlikker toch tot bezinning te doen komen, leverde Van Leeuwen haar af bij een klooster in Oosterhout. ‘We hopen dat u in de stilte van onze kerk uw hart doet spreken’, zei een goed geïnstrueerde non. Schlikker werd gefilmd terwijl ze de complete sereniteit ervoer. De camera zoomde in op de brandende kaarsen, een crucifix en haar gezicht. Ze keek naar boven. Er was bezinning. Het was betekenisvol – of het zag er in elk geval zo uit.

Het is eigenlijk ondanks het muffe format dat van tijd tot tijd toch fijne gesprekken ontstaan in De laatste 24 uur. Gewoon in de auto met Van Leeuwen. Met Schlikker over haar moeder bijvoorbeeld, waarover ze het boek Moeder van glas schreef, of twee weken terug met Albert Verlinde, over de vraag of hij nog BN’ers excuses schuldig was.

Bij de EO denken ze kennelijk dat je omwegen en spelletjes nodig hebt om mensen ergens over te spreken te krijgen. Zaterdagavond verrasten ze in hun programma Blauw bloed prinses Laurentien met hun eigen EO-gesprekskaartenset. Laurentien trok een kaart uit het pak. ‘Waar ben je dankbaar voor?’, las ze voor. Dat had je natuurlijk ook gewoon kunnen vragen.