DansrecensieShakti

Je kunt je ogen niet afhouden van de dansers in Shakti ★★★★☆

Choreograaf Shailesh Bahoran durft al zijn invloeden origineel en spannend in dans om te zetten. 

Alicia Anais Fuentes, Yordana Rodriguez en Liam McCall in ‘Shakti’ van Shailesh Bahoran door de Illusionary Rockaz Company.Beeld Sjoerd Derine

Wegdraaiende ogen, wijd gespreide vingers, dubbelgeklapte benen, achteroverhellende rug. Met deze extreem overstrekte bewegingen opent danseres Alicia Anais Fuentes de voorstelling Shakti van choreograaf Shailesh Bahoran, leider van de Illusionary Rockaz Company. Het is één bonk grillige energie die over de glanzendzwarte vloer kruipt. Ondanks het schemerdonker kun je bijna je ogen niet afhouden van het gespierde lijf van dit bezeten dier. Je volgt elke rib in haar pezige romp. Het schuim staat haar nog net niet op de lippen.

Dan stapt danser Liam McCall de met lichtbakens afgezette, driehoekige arena binnen. De lampen beginnen te gloeien. Hij draait haar armen bijna uit de kom, gooit haar op zijn schouders en begint mee te vibreren. Zo vormen ze samen een wandelende, bezwerende totempaal, waar nog twee danseressen (Yordana Rodriguez en Wennah Wilkers) omheen komen draaien. Ook zij stuwen de energie op naar hun armen. Hun handen met opengesperde handpalmen draaien alle kanten op, alsof ze een waterdruppel koste wat kost erin willen houden. Pas als zanger Raj Mohan zich in hun midden begeeft en het viertal omarmt, komt de kronkelende energie tijdelijk tot rust, bedachtzaam, op de vloer.

De onrust laait vervolgens opnieuw op uit de hoek van de fraai live spelende sarod-specialist Sarod by Avi. Hij roffelt, tokkelt en glijdt over de snaren van zijn instrument, in een geluidsdecor waarin ook rollend metaal te horen is. Later bedaart Mohan de sfeer weer met zijn sonore stem en begeleidende blaasklanken op een Indiaas harmonium. Zo golft de sfeer in Shakti heen en weer tussen bedachtzame kalmte en kolkende drift. Dat is precies waar Bahoran (een spannende maker uit de urban scene met Surinaams-Hindoestaanse wortels) in deze nieuwe choreografie op uit is. De mannelijke energie van Shiva staat voor stille gedachten, zijn vrouwelijke tegenhanger Shakti voor alles wat beweegt. Volgens de Hindoeïstische traditie verenigt iedereen beide krachten in zich. Niemand is eenzijdig. Maar wie voert de boventoon?

Hier is dat duidelijk de vrouwelijke razernij (die overigens even zo goed in de mannelijke danser de overhand heeft). Naar het slot waaiert de choreografie te lang uit in losse, meer geïmproviseerde solo’s. Dan schemert de oefening met waterdruppels in een handpalm nog te veel als instructieopdracht er doorheen. Het slotgedeelte verdient nog wat aandacht, bijvoorbeeld met tegenstemmen voor de chaos in de beweging. Shakti helt dan over naar molenwiekende grilligheid.

Maar Bahoran (1983) bewijst opnieuw, na het organische mannenstuk Ignite (2016), de geconcentreerde soloperformance Heritage (2014), zijn succesvolle choreografie Redo (2018) voor Zwaan-winnaar Redouan Ait Chitt en zijn expressieve oerschreeuw Aghori (2017), dat hij al zijn invloeden - van hiphop, moderne en Hindoestaanse dans tot Bollywood en Indiase filosofie - origineel en spannend in frictie en dans durft om te zetten. 

Shakti

Dans

★★★★☆

Door Illusionary Rockaz Company. Choreografie: Shailesh Bahoran.

29/9, Korzo Theater, Den Haag. Tournee t/m 23/1.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden