de bewust digibete burger Olaf Tempelman

Je kunt die digitale oplichters die De Mol misbruiken veel verwijten, maar géén slechte typecasting

In tijden waarin ‘echt’ en ‘nep’ op onze schermpjes voortdurend door elkaar lopen, kunnen we ons voordeel doen met een oude analoge uitspraak van Maarten Spanjer: een nepverhaal moet iemand passen als een maatkostuum. Spanjer beschikte op dat vlak over expertise. Over Rob de Nijs verspreidde hij bijvoorbeeld het verhaal dat die ’s avonds in zijn auto met binnenverlichting aan reed om door zoveel mogelijk weggebruikers herkend te worden. Dat klonk zo geloofwaardig dat de zanger in een interview werd gevraagd of hij de accu van zijn auto gebruikte voor zijn ijdelheid. De Nijs reageerde verbaasd: ‘Alsof ik zo ijdel ben!’

Afgelopen week diende bij de rechter een kort geding van John de Mol die figureert in nepadvertenties voor bitcoin op Facebook. Het stuit De Mol ‘tegen de borst dat mensen hun zuurverdiende geld kwijtraken aan deze oplichterij’. Hopelijk had u van De Mol nog geen bitcoins gekocht. Ik zit niet op Facebook, dus ik heb mijn geld nog. Je kunt die digitale oplichters die De Mol misbruiken veel verwijten, maar géén slecht gevoel voor typecasting. Immers: als Marianne Thieme, Antoine Bodar of de veertiende dalai lama hun bitcoinsuccessen hadden geëtaleerd, dan waren die advertenties minder geloofwaardig geweest.

Een bitcoinadvertentie met Dion Graus had wel helemaal echt kunnen zijn. Toch is het begrijpelijk dat de oplichters hem niet uitkozen: Dion Graus die ergens zijn geld instopt is een driedubbele waarschuwing dat het zaakje vreselijk stinkt. John de Mol is iemand die weet hoe je échte kansen pakt. Laat mensen uit honderd BN’ers degene kiezen van wie ze denken dat hij bitcoinsucces heeft en De Mol wint het grandioos. Nepverhaalgenie Maarten Spanjer eindigde zelf een keer op de allerlaatste plek van een lijst ‘BN’ers van wie u een auto zou kopen’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden