ColumnEDDY EN EVA POSTHUMA DE BOER

Je bent te ver gegaan, oké, acteur slash rapper? Goed, dan kunnen we door

null Beeld

Een acteur slash rapper, ik noem geen namen, want ik zal maar, er zal maar, nee, ik noem geen namen – maar een bepaalde acteur slash rapper daagde een jongetje in een livestream uit zijn piemel te laten zien. Voor geld. Wat een slechte grap. Kinderachtig, plank totaal mis. Met toeschouwers erbij, als bekende persoon, ajks. Een dikke, vette fout, die de acteur slash rapper moet zien recht te zetten. Oneindige excuses aan het jongetje, aan zijn ouders, en zelf met rasse schreden naar een shrink die hem duidelijk maakt hoeveel impact zijn stem heeft. Hoeveel macht je hebt als publieke figuur, de verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt – wat deze acteur slash rapper van 22 duidelijk nog niet helemaal heeft begrepen.

Dus, te ver gegaan, oké, acteur slash rapper? Goed, dan kunnen we door. Dat kinderprogramma beter maar even niet. Maar je kunt genoeg, dus ga mooie dingen maken. Gebruik je talenten goed, sukkel. Met je piemelactie. Maar door dus. Want zo is het leven. Vallen, opstaan en doorlopen.

Maar zo is het leven niet. De acteur slash rapper is monddood gemaakt. Aangifte tegen hem is niet gedaan; van pornografische intenties was geen sprake. Toch is hij veroordeeld, op alle kanalen geblokt, en door iedereen die met hem werkte buitengezet. Doodsbang in verband te worden gebracht met de vermeende pornografische actie die dus geen pornografische actie was, namen ze allemaal opzichtig afstand. Niet van de foute grap, nee, van de hele persoon. Van de zanger slash acteur.

Ik vind die straf onzuiver en buitenproportioneel. Ik heb lang nagedacht of ik dat durfde op te schrijven. Want die paar woorden, ‘onzuiver en buitenproportioneel’, kunnen zomaar ergens worden neergegooid, zonder de context, waardoor het lijkt alsof ik de piemelactie goedkeur – al heb ik in het hele eerste deel van deze column duidelijk gemaakt hoe ik over die grap denk. Maar al die zorgvuldige zinnen zijn zinloos. Want we worden afgerekend op flarden, op losse flodders, en vervolgens met één enkele kleur in kampen ingedeeld.

Zelfportret, 1987 Beeld Eddy Posthuma de Boer
Zelfportret, 1987Beeld Eddy Posthuma de Boer

Een andere acteur, ik noem geen namen, gaf een interview over een nieuwe film waarin hij speelt. Dat was het onderwerp. Het nieuws op een van de meest gelezen nieuwssites, ik noem geen namen, was vervolgens dat het huwelijk van de betreffende acteur wankelt. Want op de vraag of hij terug naar Brabant zou willen verhuizen, had hij gegrapt dat hem dat zijn huwelijk zou kosten. ‘Huwelijk wankelt.’ Op die termen klikken mensen door, zo bereiken ze de nieuwssite – pure valstrikkerij die men duidt met het lelijke clickbait.

De nieuwe media vereisen nieuwe, nuancerende normen die kleuren vermengen en polarisatie tegengaan. Maar vooralsnog is het smullen van de schande, schade berokkenen omwille van de sensatie, en wordt niemand gespaard. Ik kan u melden: dat huwelijk wankelt niet. En ik hoop dat Bilal Wahib gauw weer op een podium staat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden