jazz

Hans Dulfer: The Formative Years ’68-’98. EMI..

Onlangs werd saxofonist Hans Dulfer zeventig. Tijd voor een compilatiebox met zeven albums (waarvan vijf voor het eerst op cd), samengesteld door jazzcriticus en saxofonist Koen Schouten.

De weergave van Dulfers ontwikkeling tussen 1968 en 1998 is aangenaam, ook dankzij uitgebreide, boeiende verhalen en originele foto’s. Verrassend zijn zijn de goede amateuropnamen in Paradiso met Han Bennink, Willem van Manen en Maarten van Regteren Altena. Wietdampen vanuit een freejazzwildernis blazen uit de speakers.

Dulfers bulderende klank is er altijd. Tenorgeweld kenmerkt al zijn Ritmo Natural, de band waarmee hij begin begin jaren zeventig wereldmuziek in de Nederlandse jazz introduceerde. Strakke congaritmes voorziet hij van wild commentaar. ‘Ik heb niets met het spelen van mooi vervaardigde thema’s en composities. Of misschien kan ik het ook niet. Wat het is: het interesseert me niet.’

Eigenlijk gaf Dulfer er niets om, zo’n terugblik. Liever kijkt hij vooruit. Jazz behoort de huidige cultuur te becommentariëren. Met de dancecd’s Big Boy (1994) en Skin Deep! (1998) richt hij zich op de toen populaire muziek. De vraag die opduikt: draait jazz enkel om eigentijdse interacties en ideeën? Of behoren tijdloze schoonheid en innerlijke zoektochten ook tot het jazzidioom? Dulfer kiest vooral de eerste optie.

Freejazz op zijn best
Peter Brötzmann Chicago Tentet +1: 3 Nights in Oslo. Smalltown Superjazz/Konkurrent.

Vijf cd’s van het Peter Brötzmann Chicago Tentet. Een droom voor liefhebbers, een nachtmerrie voor freejazzhaters. Brötzmann zette Oslo drie avonden op zijn kop. De eerste en vijfde plaat kenmerken zich door onstuimige energie van het tentet; de drie middelste cd’s bieden prachtige stukken in kleinere formaties.

Hoogtepunt is het duo Johannes Bauer (trombone) en Per Åke Holmlander (tuba/cimbasso) waarin met stotterend gebrom laatste ademhalingen lijken te klinken. Aangevuld met Jeb Bishop (trombone) en Joe McPhee (sax, trompet, flugelhorn) wordt het nog dynamischer.. Freejazz op het scherpst van de snede.

Tim Sprangers

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden