Jarvis Cocker nog altijd een heer

Jarvis Cocker is nog altijd every inch a gentlemen. Keurig in het pak, met een feloranje overhemd (‘niet te oranje voor jullie hoop ik’) wandelt hij het podium op. Als zijn band begint te spelen ruimt hij even wat tijd in om het publiek welkom te heten. ‘Goedenavond, welkom op deze regenachtige avond. Mijn naam is Jarvis.’

Eigenlijk is het ijs dan al gebroken. Een wat minder behendig podiumdier had het naargeestige gevoel van een zondagavond halfleeg gebleven Paradiso niet kunnen wegnemen. De gewezen voorman van Pulp wel, ook al kwam er geen enkel liedje van zijn gevierde Britpopband voorbij.

Cocker speelde alleen werk van zijn twee soloplaten met de nadruk op zijn net verschenen album Further Complications. Geen hoogvlieger deze door Steve Albini geproduceerde plaat, maar live, met een als een harlekijn bewegende Cocker, kwam de nogal doodse rocksound tot leven.

Hij zingt nog altijd prachtig vol, een beetje zoals David Bowie, aan wiens Tin Machine-periode veel van de nieuwe nummers helaas toch een beetje doen denken.

Leftovers bleek net als op plaat de gunstige uitzondering. Een Pulp-achtig zwierend nummer met de schitterende openingsregel: ‘I met her in the museum of paleonthology but I make no bones about it’, dat door Cocker schitterend werd voorgedragen. Rennend, dan wel lopend als een soort John Cleese op weg naar zijn ministery of silly walks was het een genot om Cocker aan het werk te zien. Maar ja, dat repertoire.

Het is bijna schokkend om vast te stellen hoeveel nietszeggende liedjes Jarvis Cocker na het ontbinden van Pulp heeft opgenomen. Het middelmatige Caucasian Blues wordt gered door een geestig relaas over de blokfluit gevolgd door een valse fluittoon, maar een gruizig nummer als Homewrecker, daar viel echt niks van te maken.

Wil Jarvis Cocker de zaal weer vol krijgen dan zal hij iets met zijn nog altijd relevante Pulp-repertoire moeten doen. Het was in Paradiso een permanent genot om de man aan het werk te zien. Zijn mimiek is nog altijd uit de kunst. Maar het ontbeerde zijn nieuwe werk tegelijkertijd aan voldoende zeggingskracht. Zo’n geweldig voorman moet zichzelf hogere eisen opleggen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden