Jarige Loevendie gefêteerd

Radio Kamer Filharmonie, Tasmin Little (viool) en Jacques Zoon (fluit) olv Michael Schønwandt: za 18/9 in Concertgebouw Amsterdam. Op 23/9 speelt Het Asko|Schönberg speelt een feestconcert voor de 80-jarige Theo Loevendie in Amsterdam (23/9), Arnhem (24/9) en Leiden (25/9....

Anthony Fiumara

Terwijl Nederland aan het soebatten is over het verhogen van de pensioenleeftijd, moest de tachtig jaar geworden componist Theo Loevendie zaterdag op zijn eigen feestje uitleggen waarom hij zijn pianoconcert voor de ZaterdagMatinee niet had afgekregen. Hij was langdurig zwaar ziek geweest en kon simpelweg niet meer werken, vertelde Loevendie op het podium van de grote zaal van het Concertgebouw tegen zijn interviewer.

De Matinee had hem nog voorgesteld een korter werk te maken, maar zelfs dat was hem niet gelukt in zijn toestand. Dus speelden de Radio Kamer Filharmonie (RKF) en violiste Tasmin Little diens vioolconcert ’Vanishing Dances’ uit 1998. De (dans)ritmes waarnaar de titel verwijst waren altijd belangrijk voor hem geweest, vertelde Loevendie. Zijn favoriete muziek is die van ritmische vernieuwers zoals Stravinsky en Bartók. En Loevendie is altijd geïnteresseerd geweest in andere culturen.

In het feestelijke openingsdeel swingde het orkest inderdaad. Maar de technisch superieure Little (ze speelde al eerder de vioolconcerten van de Nederlanders Robin de Raaff en Willem Jeths in de Matinee) beantwoordde die uitbundigheid niet in haar spel. Little leek meer affiniteit te hebben met het etherische laatste deel, waarin de componist de soliste in de opening liet klinken als een zuchtend oosters strijkinstrument. Zijn bloemen in ontvangst nemend op het podium werd de jarige componist nog door de RKF getrakteerd op een luid verjaardagslied.

Behalve voor Loevendie was het ook feest voor de Deense dirigent Michael Schønwandt. In augustus volgde Schønwandt Jaap van Zweden officieel op als chef-dirigent van de RKF, maar zaterdag was zijn eerste concert in die functie.

Met Debussy, Loevendie, Mozart (het Fluitconcert in G, met de prachtig kleurende Jacques Zoon als solist) en Beethoven naast elkaar was het programma een beetje van-alles-wat. Misschien wilde de muziek daarom niet echt van het podium komen: Debussy’s ’Prélude à l’après-midi d’un faune’ werd goed gespeeld maar ook een beetje tam, terwijl fluitiste Ingrid Geerlings echt wel zwoel inzette. Mozarts Fluitconcert: ook goed door Schønwandt geleid, maar braaf. Pas in Beethovens Achtste werd het bij vlagen opwindend. In ieder geval zag je de dirigent daar uit pure begeestering af en toe wat danspasjes maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden