Nieuws Gouden Palm

Japanse regisseur Hirokazu Kore-eda wint de Gouden Palm met Shoplifters

Regisseur Hirokazu Kore-eda heeft zaterdagavond in Cannes de Gouden Palm gewonnen voor Shoplifters, een drama over een klein-crimineel Japans gezin. 

Hirokazu Kore-Eda met de Gouden Palm voor de film Shoplifters. Beeld AFP

Binnen de filmwereld staat de 55-jarige Japanner al jaren bekend om zijn meesterlijke films over familiedynamiek en sociale misstanden, die emotievol zijn zonder inzet van opzichtige scenariotrucs. In Shoplifters wordt een door haar moeder verwaarloosd meisje opgenomen door een armoeiig doch warm gezin, waarvan de vader de kinderen inzet als hulpjes bij winkeldiefstal. Niet alles is wat het lijkt, in de aangrijpende film van Kore-eda, die vragen opwerpt over de (geringe) betekenis van bloedbanden. ‘Ik wilde voorbij hun misdaden kijken’, zei de regisseur vorige week in Cannes over zijn personages, ‘naar de rijkdom van hun levens en hun unieke onderlinge verbanden.’

Kore-eda kreeg de belangrijkste prijs van het Cannes filmfestival toegekend door de jury onder leiding van de Australische actrice Cate Blanchett. Het is dertiende speelfilm van de 55-jarige Japanner, van wie veel eerdere films werden vertoond in de Nederlandse bioscopen (o.a. Nobody Knows, Still Walking).

De Grand Prix, ook wel tweede prijs, ging naar Spike Lee’s BlacKkKlansman. De 61-jarige Amerikaanse regisseur verfilmde de memoires van een Afro-Amerikaanse politierechercheur die in de jaren zeventig undercover doordrong tot de top van de Ku Klux Klan. Een bijna onvoorstelbare doch waargebeurde geschiedenis, door Lee verpakt als lollige farce, maar tegelijk óók als grimmige aanklacht: de speelfilm eindigt met echte beelden van de rechts-radicaal die vorig jaar met zijn auto op de massa inreed te Charlotteville.

De juryprijs werd gewonnen door Capharnaüm van Nadine Labaki (44), een van de drie vrouwelijke regisseurs in de 21 films rijke Palmcompetitie. De 44-jarige Libanese filmde haar melodrama over een straatschoffie dat zich ontfermt over de baby van een Ethiopische vluchtelinge in de slechtere wijken van Beiroet. Met als cast echt van de straat geplukte, zeer aandoenlijk ogende vluchtelingenkinderen.

De Vlaming Lukas Dhont won de Camera d’Or, de over de verschillende deelprogramma’s van het festival uitgestrekte prijs voor het beste debuut. Zijn debuut Girl, over een transgender-ballerina in de pubertijd, won ook de prijs voor beste acteerprestatie in het Un Certain Regard-programma, door de nu 16-jarige Victor Polster. Plus de Queer Palm voor de beste LGBT-film op het festival. Een drieslag voor de 27-jarige Vlaamse regisseur, die ineens een bekende naam is.

De regieprijs van de competitie werd gewonnen door de Pool Pawel Pawlikowski, voor zijn periodedrama Cold War over een onder meer door het communisme onmogelijk gemaakte liefde.

De Italiaanse cineast Alice Rohrwacher moest de haar voor het magisch-realistische dorpsepos Lazzaro Felice toegekende prijs voor het beste scenario delen met de Iraniër Jafar Panahi. Die mocht van de autoriteiten van zijn land niet naar Cannes afreizen voor de première van zijn Se Rokh (3 Faces), een met minimale middelen bijeen gefilmde roadmovie.

Beste acteur werd de Italiaan Marcello Fonte, voor zijn rol als schlemielige hondenwasserette-eigenaar annex cokedealer in het misdaaddrama Dogman van de Italiaanse regisseur Matteo Garrone, die in Cannes eerder furore maakte met Gomorrah. Beste actrice is Samal Yeslyamova, die in Ayka (regie Sergej Dvortsevoy) als net bevallen illegaal een helletocht meemaakt in een besneeuwd en onvriendelijk Moskou.

De negenkoppige jury, met naast Blanchett ook de actrices Léa Seydoux en Kristen Stewart, plus regisseurs Ava DuVernay, Denis Villeneuve en Andrej Zvyagintsev, bedacht iets nieuws voor de 71e festivaleditie: Jean–Luc Godard kreeg een unieke speciale ere-Palm. De 87-jarige nouvelle vague-voorman kwam zelf niet naar het festival, maar zijn knap lastig te duiden maar zonder twijfel ideeënrijke beeldcollage Le livre d’image ging er wel in première.

Op en om het festival klonk vooral tevredenheid over de keuzen van de jury. Op één titel na dan: het imponerende moordmysterie Burning van de Zuid-Koreaan Lee Chang-dong werd volstrekt genegeerd door de jury. Lee won met zijn verfilming van een kort verhaal van schrijver Murakami wel de prijs van de internationale filmkritiek. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.