Japanners kopen minder smartphones en meer ouderwetse flip-phones

Japanners liggen niet voor de nieuwste iPhone of de laatste Samsung in de rij. Het is het ouderwetse openklap-toestel dat verkooprecords in het land breekt. De verkoop van de flip-phones is in 2014 met 5,7 procent gestegen. Ondertussen daalde de verkoop van smartphones juist met 5,3 procent, zo meldt Reuters op basis van cijfers van marktonderzoeker MM Research Institute.

Een vrouw met een flip-phone Beeld ThinkStock

De goedkope telefoontjes, die je open en dicht kunt klappen en waar je alleen mee kunt bellen, sms'en en vaak ook mailen, zijn in Japan altijd populair gebleven: ze nemen een derde van de markt in. Maar dit jaar is voor het eerst in zeven jaar de verkoop van de flipphone gestegen. Dit is het tweede jaar op rij dat de verkoop van smartphones daalt.

Japan was één van de eerste landen waar mobiel internet werd geïntroduceerd. De Japanse flip-phones, die over basis internetdiensten beschikten, waren in 1999 hun tijd ver vooruit. Japanse technologiebedrijven ontwikkelden hun eigen standaarden, maar het lukte ze niet om daar de internationale standaarden van te maken.

Stapeltje retro-telefoons. Beeld ThinkStock

Galapagos

De Japanse flip-phones worden hierom Galapagos-telefoons genoemd, naar de Galapagoseilanden waar Darwin door de unieke, geïsoleerde diersoorten zijn evolutietheorie vormde. Japan is door de afwijkende technologieën één van de duurste landen om internationale smartphones te gebruiken, terwijl flip-phones juist heel goedkoop zijn.

De Galapagos-telefoons leken met de komst van iPhones en Android-toestellen hun langste tijd gehad te hebben. iPhones waren hip, Galapagos-telefoons waren uit. De laatste tijd lijken de oude toestellen weer aan populariteit te winnen. De goedkope retro-toestellen zijn weer 'cool' onder scholieren, zo constateerde het blog 'Digital Chopsticks'.

Volgens Reuters is het niet te verwachten dat de tijd van moderne smartphones voorbij is. Volgens MM Research is de daling in groei ook te wijten aan de duurzaamheid van smartphones - ze gaan zogezegd 'te lang mee'. Ook schaffen veel Japanners die al in het bezit zijn van een smartphone momenteel geen nieuw exemplaar aan, omdat de nieuwste smartphones niet veel nieuwe functionaliteiten bezitten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden