cultuurtip het duel

Jacob Derwig en Jeroen De Man brengen Tjechovs onbekende novelle Het Duel naar het theater

Ook binnenkort kan het publiek weer Tsjechov in het theater zien, die onverwoestbare Rus. Maar nu eens niet een bekend stuk als De Kersentuin, De Meeuw of Drie Zusters. Acteur Jacob Derwig en theatermaker Jeroen De Man vonden elkaar in hun gezamenlijke wens na zo veel jaren trouw volgen van elkaars werk ook eens iet samen te gaan maken. Zij kozen voor een theaterbewerking van Het Duel. Bijna niemand kent deze Tsjechov-novelle uit 1891 en juist daarom is De Man blij met deze keuze.

Beeld Ted Parker

De Man is een groot liefhebber van alles  wat met de Russische (toneel)literatuur te maken heeft,  zoals hij eerder al heeft bewezen in de voorstellingen bij De Warme Winkel. Derwig is een acteur die met dat repertoire goed uit de voeten kan. De Man: ‘Ik heb aan hem gevraagd wat zijn acteursdromen waren, of hij ooit nog eens Macbeth zou willen spelen of iets dergelijks. Toen zei hij dat op zijn nachtkastje Het Duel lag, een novelle van Tsjechov en dat daar een mooie theaterbewerking in zou zitten.’

Aldus Jeroen De Man, regisseur van de voorstelling Het Duel, een coproductie van Het Nationale Theater en Toneelgroep Oostpool, een samenwerking waarvoor De Man regelmatig voorstellingen regisseert. Derwig maakte zelf de bewerking en speelt in Het Duel een van de rollen. Naast hem zijn onder anderen ook Joris Smit, Jaap Spijkers en Jacqueline Blom te zien.

Het Duel (1891) speelt zich af in een kleine Russische gemeenschap in een stadje aan de Kaukasische kant van de Zwarte Zee. Belangrijkste personages zijn de zoöloog Von Koren (Derwig) die daar is om de embryologie van kwallen te bestuderen, en de onstuimige, gokverslaafde ambtenaar annex klaploper Lajewski (Smit). Tussen beide mannen loopt de spanning hoog op: ze hebben een totaal verschillende visie op wat het goede leven is, en hoe de ideale mens eruit zou moeten zien. Hun conflict eindigt in een duel met getrokken pistolen. De Man: ‘Het Duel zegt veel over onze tijd, met vragen als: wat is de perfecte mens? Er is intussen al behoorlijk was discussie over die Chinese onderzoekers die baby’s kunnen manipuleren, en over robots die op termijn alles van ons over kunnen nemen. In Het Duel worden de quasi-intellectuele flierefluiter en de bijna fascistoïde wetenschapper recht tegenover elkaar gezet.’
In de voorstelling zal straks een groot zwart vierkant de blikvanger zijn. De personages betreden om beurten dat speelvlak, maar gedurende de hele voorstelling blijven alle spelers op het podium en geven commentaar op de gebeurtenissen.

De Man: ‘Meestal komt een personage op en verdwijnt dan weer in de coulissen, maar hier blijft iedereen meedoen. Dat typeert ook die kleine Russische gemeenschap, waarin men elkaar voortdurend zit te bespioneren. Dat zwarte vierkant is een beetje gemodelleerd naar het zwarte vierkant van Malevitsj, waarmee de abstracte kunst in Rusland begon. Dat abstracte zit ook in onze voorstelling. Dat vierkant kun je zien als een boksring, waarin zowel een feestje gevierd kan worden als een duel uitgevochten.’

Het Duel naar Anton Tsjechov. Door: Het Nationale Theater en Toneelgroep Oostpool. Première: 12/1, Den Haag. Daarna tournee t/m 9/3.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden