Recensie Jack Ryan

Jack Ryan is een soort Amerikaanse James Bond (drie sterren)

Jack Ryan, CIA-analist die zijn bureau heeft verlaten om ass te kicken, is een type Amerikaanse James Bond, met techthriller-schrijver Tom Clancy als zijn geestelijk vader en inmiddels toe aan de vijfde acteur die hem speelt. En niet de minste: Alec Baldwin in The Hunt for Red October en Harrison Ford in Patriot Games en A Clear and Present Danger, om maar een paar grote jongens te noemen. Jack Ryan, ooit te groot voor het kleine scherm, heeft nu onderdak gevonden bij Amazon, waar Tom Clancy’s Jack Ryan, zoals de volledige titel luidt, de grote nieuwe serie voor het najaar is. En groot betekent bij Amazon in ieder geval dat er met geld is gesmeten. Talloze internationale locaties, die er overtuigend uitzien. Hier geen Potsdam, dat voor Amsterdam moet doorgaan (zoals in Homeland).

Met de cruciale casting van Jack Ryan werd niet de vanzelfsprekende weg bewandeld. John Krasinski is bekend als regisseur en hoofdrolspeler van de recente slimme horrorfilm A quiet place, en speelde eerder negen seizoenen lang de charmante kantoortuin-nerd Jim Halpert in de Amerikaanse editie van de comedyklassieker The office. Er wordt aanvankelijk (voor deze recensie zagen we de eerste drie afleveringen) slim gespeeld met dit imago van een aan zijn scherm geplakte man, aangezien we Ryan hier aan het begin van zijn carrière oppikken als hij als analist (in een kantoortuin!) op zoek is naar geldstromen die terroristische activiteiten verraden. Maar vergis je niet in Krasinski/Halpert/Ryan; hij heeft in het leger gezeten en als hij eenmaal ‘in het veld’ wordt ingezet op het spoor van een nieuwe superterrorist komt zijn innerlijke actieheld al snel naar voren.

Tom Clancy’s Jack Ryan

Drie sterren

Met John Krasinski, Wendell Pierce, Ali Suliman

Te zien op Amazon Prime Video

De boeken van Clancy (in 2013 overleden) blonken uit in het geloof in de ideologische en technologische superioriteit van de Amerikanen in hun eeuwige strijd tegen het kwaad, welke gedaante dat ook aanneemt. Die lijn wordt in de serie voortgezet, waarmee Tom Clancy’s Jack Ryan een soort tegenhanger wordt van de serie Homeland, waarin terreurbestrijder Carrie Mathison (ex-CIA) keer op keer merkt dat het lastig is om onderscheid te maken tussen licht en duisternis. Die rechtlijnigheid maakt Jack Ryan ook minder interessant dan Homeland op zijn best is.