RECENSIE KLASSIEK

Jaap van Zweden zwaait sierlijk en scherp, precies zoals het Concertgebouworkest klinkt ★★★★☆

Dirigent Jaap van Zweden tijdens het slotapplaus in het Concertgebouw. Beeld ANP / Sem van der Wal

Padding, Mahler en Stravinsky

Klassiek

★★★★☆

Concertgebouworkest o.l.v. Jaap van Zweden

8/1, Concertgebouw, Amsterdam.

Was woensdagavond de aanzet tot een nieuw begin? Na de kritisch ontvangen Kerstmatinee (Beethoven 9) kwam Jaap van Zweden naar het Concertgebouworkest. Zijn naam zingt rond voor het chef-dirigentschap in Amsterdam. Het publiek klapte de handen rauw. En toen moest het concert nog beginnen.

Dat deed het met de wereldpremière van Softly Bouncing van Martijn Padding. Zijn typische gebruik van atypische instrumenten in een symfonieorkest, krijgt direct vorm in twee melodica’s – hun valsige, langzame tonen leken op een middeleeuwse draailier. Alle instrumenten waren gedempt, zelfs de pauken en de Thaise gong. Padding wilde het zacht, omdat dát volgens hem juist zo mooi klinkt in het Concertgebouw.

Doffe paukenklappen vormden een aritmische hartslag onder dissonante akkoorden en schrille fluittonen. Van Zweden sloeg de huilende trombones en grauwende bassen met zijn kenmerkende forse, stevige en tegelijk soepele slag. In de pauze kreeg Padding de Andreaspenning van de gemeente Amsterdam uitgereikt.

Het Adagio en Purgatorio uit de Tiende symfonie die Gustav Mahler nooit voltooide klonken in de versie van Willem Mengelberg. De altviolen speelden prachtig in hun telkens terugkerende, tot rust manende stem in de muzikale hartenpijn van Mahler. Van Zweden zwaaide sierlijk en scherp, precies zoals het orkest ook klonk.

In Le sacre du printemps van Igor Stravinsky waren de houtblazers met die eenzame fagotsolo (indringend en ontroerend gespeeld door Gustavo Nuñez) een intieme prelude op de stampende, tegendraadse ritmes van het revolutionaire ballet. Het orkest speelde grimmig en krachtig, Van Zweden dirigeerde scherp en direct. Een Sacre met een stevige ruggengraat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden