Interview Jaap Biemans

Jaap Biemans genomineerd SPD Award voor inhoudspagina: ‘Ik wil elk Magazine verrassen’

Volkskrant Magazine is genomineerd voor een prestigieuze vormgevingsprijs. Artdirector Jaap Biemans over zijn ontwerp van de inhoudspagina. 

Jaap Biemans in 2017. Beeld Sanne de Wilde

‘De grap is’, zegt Jaap Biemans, artdirector van Volkskrant Magazine, ‘dat we ons met zo’n klein vormgeefteam wringen tussen de grote bladen der aarde.’ Biemans is genomineerd tijdens de prestigieuze Society of Publication Designers (SPD) Awards, die vrijdagavond in New York worden uitgereikt.

De concurrentie is inderdaad groot. New York Magazine, Bloomberg Businessweek, GQ Style en Airbnb Magazine dingen met Volkskrant Magazine mee in de categorie ‘design: terugkerende secties’. Biemans: ‘Dit soort Amerikaanse bladen hebben een creatief directeur, een designdirector, drie artdirectors en tien vormgevers. Volkskrant Magazine heeft één artdirector, één beeldredacteur en één vormgever.’

Volkskrant Magazine is genomineerd voor de inhoudspagina, waar de letters i, n, h, o, u en d in typografische vorm over de pagina zijn verspreid. In de letters staan de stukken van die week aangekondigd. Hoe is Biemans op dit gewaagde, niet door iedereen geliefde idee gekomen?

Deze cover kreeg een eervolle vermelding.

Een inhoudspagina is belangrijk, zegt Biemans. ‘Het is de eerste pagina die de lezer ziet. Daarom wil ik elk Magazine verrassen. Bij ons is de inhoudspagina nu iedere week anders, terwijl die bij andere bladen vaak een standaardpagina is.’ Met zijn ambities snijdt Biemans zichzelf in de vingers, zegt hij. ‘Het is tijdrovend. Soms ben ik een dag met de inhoudspagina bezig.’

De pagina deed zijn intrede na de vernieuwing van het Magazine, afgelopen zomer. Uiteindelijk viel Biemans keuze op een uitgesproken, experimenteel lettertype. Biemans: ‘Die intrigeert me, omdat het een pagina visueel spannend maakt. Bovendien is hier relatief makkelijk tekst in te plaatsen.’

Niet iedereen is enthousiast. Moeilijk leesbaar, zeggen kritische lezers. Biemans: ‘Het is inderdaad niet enorm duidelijk. Maar ik durfde het toch aan omdat je het woord ‘inhoud’ niet hoeft te lezen om te weten dat je de inhoudspagina leest.’

Volkskrant Magazine.

Biemans zoekt de balans tussen spanning en leesbaarheid. ‘Neem die mevrouw met de gele coltrui. Daar heb ik twee elementen aan toegevoegd: onderaan een foto van Lieve Joris, bovenaan een rood label van een schoen van ontwerper Virgil Abloh. Je zou ook nog meer elementen kunnen toevoegen, zoals bij het Magazine van 30 maart. Maar als je de letters en elementen niet zorgvuldig plaatst, loop je het risico dat het één grote onherkenbare brij wordt.’

Met de inhoudspagina is Biemans nog in de race voor de hoofdprijs van de SPD (een ‘gold medal’), met de tien covers van de creativiteitsspecial van april 2018 heeft Biemans al een eervolle vermelding (‘merit’) gekregen.

Het is niet de eerste keer dat Volkskrant Magazine genomineerd is voor een SPD Award. In 2015 en 2016 wonnen covers al eens zilver. 

De Nederlandse vakprijs voor de tijdschriftenbranche zijn de Mercurs, georganiseerd door de Magazine Media Associatie. Ieder jaar worden deze in december uitgereikt. De tien wisselcovers van de creativiteitsspecial van Volkskrant Magazine wonnen afgelopen jaar een Mercur in de categorie beste cover. Voor deze editie maakten tien ontwerpers uit binnen- en buitenland (onder wie George Lois, David Carson, KesselsKramer en Wim Crouwel) een cover.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.