J.W. Loot wordt enig directeur van het KCO

Het Koninklijk Concertgebouworkest heeft Jan Willem Loot benoemd tot algemeen directeur. Loot, van huis uit jurist, is sinds 1985 directeur van het Nederlands Philharmonisch Orkest en van de concertzalen in de Amsterdamse Beurs van Berlage....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De 54-jarige Loot volgt in mei Willem Wijnbergen op, de zakelijk directeur die in maart naar The Los Angeles Philharmonic vertrekt. Met de benoeming van Loot is ook de vacature van artistiek directeur bij het Concertgebouworkest (KCO) vervallen. Loot krijgt behalve de zakelijke leiding ook de artistieke eindverantwoordelijkheid.

Daarmee is de functie van artistiek leider of adviseur bij het orkest niet van de baan. Het bestuur van het Concertgebouworkest heeft een punt gezet achter het tweehoofdige directeurschap zoals dat bestond in de periode waarin Jan Zekveld de artistieke leiding had. Volgens Loot neemt dat niet weg dat er nog gezocht wordt naar een functionaris voor artistieke zaken. 'Dat moet iemand zijn die statuur heeft. Dat kan niet anders', zegt Loot.

Jan Zekveld stapte in 1996 op omdat hij vond dat de artistieke profilering van het Concertgebouworkest teveel werd belemmerd door zakelijke ambities. Na zijn vertrek werd Piet Veenstra aangetrokken als part time-adviseur. Sinds afgelopen zomer wordt voor programma-adviezen een beroep gedaan op de Duitse componist en intendant Peter Ruzicka, een voormalige medewerker van chefdirigent Riccardo Chailly uit de tijd dat Chailly werkzaam was bij het Radio Symfonie Orkest van Berlijn.

Volgens woordvoerder S. van den Berg van het Concertgebouworkest buigt een commissie van musici en bestuursleden zich nog over de vorm en de invulling van de artistieke leiding. Loot is betrokken bij die procedure, al is hij formeel nog niet in dienst. 'Veel staat nog open. Ook hoe de functie gaat heten', aldus Loot.

Zijn eigen taak, zegt hij, gaat bestaan uit 'op een zinnige manier leiding geven aan ingewikkelde processen'. Loot: 'Een orkest is per definitie lastig te beheren, en het Koninklijk Concertgebouworkest is niet de makkelijkste instelling. Maar laten we het Nederlands Philharmonisch Orkest ook niet bagatelliseren. Er zijn daar ook tropenjaren geweest.'

Loot, die naast zijn rechtenstudie in Groningen celloles kreeg van René van Ast, en college liep bij de musicoloog Bertus van Lier, werd op zijn 27e directeur van het Overijssels Philharmonisch in Enschede. Niet lang na zijn overstap naar het Amsterdams Philharmonisch Orkest kreeg hij de taak de fusie van dat orkest met het Nederlands Kamerorkest en het Utrechts Symfonie Orkest in banen te leiden.

Voor het daaruit resulterende NedPhO moest Loot een model ontwikkelen waarin het zowel de Nederlandse Opera kon begeleiden, als eigen concerten kon geven in symfonie- en kamerorkestbezetting.

Loot trok de Oostduitser Hartmut Haenchen aan als chefdirigent. Het NedPhO nam onder Loots leiding zijn intrek in de Amsterdamse Beurs van Berlage, waarvan twee zalen geschikt werden gemaakt voor repetities en concerten. Zijn pogingen om bij het Rijk een hoger salaris te bedingen voor de musici - Loot vindt dat het NedPhO zich zo heeft ontwikkeld dat het recht heeft op de salarisklasse van het Residentie Orkest en het Rotterdams Philharmonisch - hadden tot nu toe geen succes.

Loot vindt het 'geen verkeerd moment' om bij het NedPhO te vertrekken. 'Ik heb iets afgemaakt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden