Ivo van Hoves Hedda Gabler in Londen goed ontvangen

Met zijn Hedda Gabler-productie oogst toneelregisseur Van Hove goede kritieken van de Britse recensenten.

Regisseur Ivo van Hove werd door Michael Billington geloofd voor de keuze om de personages om te toveren tot 'herkenbare mensen'.Beeld anp

Fris, modern en origineel, maar soms iets te expliciet. Ivo van Hoves debuut met Hedda Gabler in het Londense National Theatre is op wat kritische kanttekeningen na goed ontvangen door de Engelse critici. De meeste lof ging evenwel uit naar Ruth Wilson, die de ongelukkige echtgenote speelt in het laat 19de-eeuwse drama van Henrik Ibsen. Lovende woorden waren er ook voor de aankleding van Jan Versweyveld. 'Dit is een van de optredens en producties van het jaar', oordeelde Dominic Cavendish in The Daily Telegraph.

Verwijderd zijn de spinnenwebben. Opgeborgen is het korset. Verdwenen is het bloemetjesbehang. 'Een moderneklerenproductie', omschreef The Guardians Michael Billington het. 'Een minimalistische metamorfose die we zien in bladen als World of Interiors. Welkom in de lieftallige Scandinavische woning van de knappe Tesmans', schreef Quentin Letts in de conservatieve Daily Mail. Billington loofde Van Hoves keuze om de personages om te toveren tot 'herkenbare mensen'. De echtgenoot van de ongelukkige Hedda was geen duffe geleerde, maar een jongeman die niet zou misstaan in een Amerikaanse advocatenserie. Volgens hem laat de regisseur ons met frisse ogen naar deze Ibsen kijken 'om te beseffen dat er in deze tijden van snelle scheidingen nog altijd moderne Hedda's zijn die gevangen zitten in een liefdeloze situatie'.

In the Evening Standard merkte Henry Hitchings op dat Hedda's antenne is afgestemd op het ridicule gehalte van haar leefwereld.

'Om de paar jaar móét ik toneel doen, om mijn energie kwijt te kunnen'

De ster van de Engelse actrice Ruth Wilson rijst snel. Zonder het fysieke spel van theater kan ze niet. Vol lof is ze over Ivo van Hove, die haar regisseert als Hedda Gabler. 'Hij is een kunstenaar.'

Er zijn terzijdes. Vier keer Joni Mitchells Blue was iets te veel van het melancholische voor Hitchings, terwijl zijn collega Billington iets meer subtiliteit had willen gezien. Letts blijft een Van Hove-scepticus, maar Cavendish is om. 'Ik ben altijd agnostisch geweest over Van Hoves vermeende uitzonderlijkheid, maar ik ben nu bekeerd.'

Op 9/3 is deze Hedda Gabler live te zien in Nederlandse bioscopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden