GamerecensieIt takes two

It Takes Two: een relatietherapie in gamesverpakking voor kibbelende stellen ★★★★★

Zijn er nog onderwerpen waarover geen games zijn gemaakt? It Takes Two gaat over een huwelijk dat op de klippen loopt en hoe ouders het herstellen – met behulp van een pratende zelfhulpgids op pootjes en kindertranen, in een ideeënrijk avontuur.

De relatietherapeut in It Takes Two heeft wel iets weg van de tv-psycholoog Dr. Phil. Beeld EA
De relatietherapeut in It Takes Two heeft wel iets weg van de tv-psycholoog Dr. Phil.Beeld EA

Wat kost een setje sessies bij de relatietherapeut vandaag de dag? Vast veel meer dan It Takes Two. Zelfs al je eerst nog een computer of console zou moeten kopen om deze wonderlijke game op te kunnen spelen.

Games zijn al een hoop gunstige eigenschappen toegeschreven, maar het is de eerste keer dat een computerspel wordt voorgesteld als middel om een gebroken huwelijk te lijmen. Toch is dat precies wat It Takes Two beoogd: leer net als May en Cody in de game weer te begrijpen waar het in een relatie om draait.

May en Cody zijn de moeder en vader van tiener Rose, die op een dag te horen krijgt dat ze binnenkort door het leven zal moeten als kind van gescheiden ouders. Om dat scenario af te wenden laat Rose twee poppetjes, die May en Cody moeten voorstellen, een boek over relaties lezen met hoofdstukken als ‘Liefde is Hard Werken’.

Tranen met tuiten huilt Rose daarbij en als haar waterlanders op de poppetjes vallen worden haar ouders wakker in het lichaam van deze figuurtjes, en in een wereld die reusachtige proporties heeft aangenomen. Ze moeten samenwerken om de status quo weer te herstellen en gaandeweg ook hun huwelijk te redden. Rose’ tranen brengen trouwens ook het relatieboek tot leven: dat krijgt pootjes, ogen en een mond met Dr. Phil-snor.

Het is een wonderlijk spel: alsof iemand bij Pixar een idee heeft gepitcht voor een kruising tussen Marriage Story (uit 2019) en Honey We Shrunk Ourselves (1997).

It Takes Two is een wonderlijk en kleurig avontuur over een echtscheiding - of liever: hoe die wordt voorkomen. Beeld EA
It Takes Two is een wonderlijk en kleurig avontuur over een echtscheiding - of liever: hoe die wordt voorkomen.Beeld EA

Verplicht teamwerk

Wat volgt is een bonte potpourri van hindernissen, races, wedstrijden en puzzels die May en Cody moeten voltooien om hun gezinnetje te redden. Geen enkel spelmechanisme laat It Takes Two ongebruikt – springen, schieten, klimmen, klauteren, vliegen, zweven, rennen, bruggen bouwen en dansen. Al die activiteiten hebben wel een gemene deler: je moet ze met zijn tweeën doen. Deze game kent geen solo-modus: je kunt hem niet in je eentje spelen.

Dat viel ook wel te verwachten van een nieuwe game van de 43-jarige Zweeds-Libanese regisseur en spelontwerper Josef Fares, die eerder furore maakte met Brothers: A Tale of Two Sons en A Way Out. Ook die ‘coöperatieve’ titels vergen een partner naast je op de bank, afstandsbediening in de aanslag, of desnoods iemand die zich online als medespeler opwerpt.

Die teamgenoot hoeft niet eens een eigen exemplaar van de game te kopen. Wie het spel heeft gekocht kan met een gratis Friends Pass een gamende metgezel uitnodigen voor een goedgevuld avontuur.

Dat is een goede zet van Electronic Arts, die zich zich al jaren geleden heeft ontpopt als de ‘koning van de co-op’ (de term staat voor games waarin een gamer met andere gamers moet samenwerken). Unravel en Unravel 2 zijn andere voorbeelden uit de EA-stal van teamspellen voor duo’s, liefst naast elkaar zitten op de bank – een gamefenomeen dat helaas steeds zeldzamer wordt.

It Takes Two klinkt als een mierzoete onderneming, maar er zitten wel degelijk duistere kantjes aan het verhaal. Zo denken May en Cody dat ze weer tot normale mensen zullen transformeren als Rose verse tranen over haar poppetjes plengt. Daartoe maltraiteren ze een pluche olifantje van hun dochter, in de hoop haar aan het huilen te brengen. Ze rukken het tegenstribbelende speelgoedbeestje onder andere een oor af.

Halverwege de game, na zo’n zes tot acht uur lijkt het verhaal van May, Cody en Rose eigenlijk wel verteld, maar gaat het spel door en verplaatst zich naar heel andere werelden dan het huis van het gezinnetje. Het lijkt alsof Fares en zijn team bij Hazelight Studios nog wat vondsten hadden liggen die ze per se ook wilden gebruiken. Ook die extra levels zijn prachtig, maar ze voelen verhaaltechnisch een beetje overbodig aan.

It Takes Two is een spel om met zijn tweeën op de bank te spelen. Ieder krijgt een helft toegewezen van het tv- of computerscherm. Beeld EA
It Takes Two is een spel om met zijn tweeën op de bank te spelen. Ieder krijgt een helft toegewezen van het tv- of computerscherm.Beeld EA

Televisiedivan

Het grote verschil met de vorige game van Fares, A Way Out, is dat die zich afspeelde in een realistische setting – te weten een gevangenis waaruit de hoofdpersonages proberen te ontsnappen. De mogelijkheden om bizarre spelmechanismen in te zetten was beperkter, en het maakte de samenwerking voor twee gamers soms tot een corvee.

Daarvan is in It Takes Two geen sprake – zelfs in de verlenging blijft Fares je verbazen met intrigerende obstakels en puzzels, waarbij May en Cody elk over aparte, maar elkaar aanvullende eigenschappen beschikken. Fares gaat niet alle huwelijken van de klippen redden, maar de stellen die zijn medicijn nemen beleven in elk geval meer plezier dan op de televisiedivan van Dr. Phil.

It Takes Two is uitgebracht voor de Xbox Series X|S, PlayStation 4 en 5 en pc. De game vergt twee spelers, maar die kunnen op verschillende generaties van een platform spelen – bijvoorbeeld de nieuwe Xbox Series en de oudere Xbox One.

Droste-effect: ook de personages in het computerspel It Takes Two spelen games. Beeld EA
Droste-effect: ook de personages in het computerspel It Takes Two spelen games.Beeld EA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden