ISBN

Ian McEwan heeft zijn hele schrijverscarrière al een band met Amsterdam. Die heeft te maken met mensen, met vrienden, maar ook met de atmosfeer van die stad....

Met de romans Een hart zo blank en Denk morgen op het slagveld aan mij vestigde de Madrileense schrijver Javier Marías zijn reputatie als de belangrijkste onder de jongste Spaanse auteurs. Maar behalve romans schrijft hij ook verhalen. Voor Geen liefde meer (Meulenhoff; * 39,90) maakte hij zelf een keuze uit de drie verhalenbundels die van hem in Spanje zijn verschenen.

De in Leeuwarden geboren Maurits Cornelis Escher (1898-1972) is een van de belangrijkste Nederlandse kunstenaars van deze eeuw. 'Escher was een onnavolgbare vakman en een fantast, die zich meer verwant voelde met hobbits en vogels dan met mensen', schrijft Wim Hazeu in zijn biografie M.C. Escher (Meulenhoff; * 75,-). 'Nu de wetenschappers, kunsthandelaren en (vooral Amerikaanse) journalisten hun werk hebben gedaan om Eschers prenten wereldberoemd te maken, is het aan de lezer en de schrijver om zich af te vragen waarom die prenten ons al zo lang boeien en verwonderen.'

Hij is enige tijd onzichtbaar geweest op de Nederlandse boekenmarkt, de Franse schrijver Patrick Modiano. Hoewel hij na De plaats van de ster, waarmee hij meer dan 25 jaar geleden in één klap beroemd werd, gestaag verder werkte aan een solide oeuvre van telkens betoverende en suggestieve boeken, gaf zijn vorige Nederlandse uitgever er na verloop van tijd de brui aan. Meulenhoff blaast zijn werk nieuw leven in: Villa Triste, oorspronkelijk verschenen in 1976, werd herdrukt (* 32,90) en van Modiano's vorig jaar in Frankrijk verschenen intrigerende roman Dora Bruder verscheen nu al een vertaling (* 32,90).

Al jarenlang schrijft de Poolse dichteres Wilawa Szymborska recensies voor enkele tijdschriften. Kleine bespiegelingen zijn het, van hooguit anderhalve bladzijde elk. Telkens is een klassiek of een wat minder opvallend boek aanleiding voor haar beschouwingen. In Onverplichte lectuur (Meulenhoff; * 29,90) is er door Gerard Rasch, die ook haar poëzie vertaalde en mede voor die vertalingen vorig jaar de Nijhoff-prijs kreeg, een bloemlezing uit gemaakt.

De meeste mensen worden door een golf van opgetogenheid bevangen zodra ze de Nederlandse zuidgrens passeren en de kleuren en geuren van de Latijnse beschaving binnen bereik weten. Maar je hebt ook lieden die opgewonden raken van Scandinavië. 'Het noordelijk gevoel' heet dat: weidse, kale vlakten in wit of hooguit grijs, 's winters bittere koude en korte dagen en lange nachten, 's zomers onophoudelijk muggen, daglicht en geen nachten. Dat wekt bij Gerrit Jan Zwier gevoelens van welbehagen op. In Het noordelijk gevoel (Atlas; * 36,90) bericht hij daarvan.

De priester Antoine Bodar, die regelmatig schrijft over God, geloof en kerk, is ook kunsthistoricus. Weten waar de muze woont (Heuff; * 39,90) is een bundel met eerder geschreven stukken en toespraken over kunst en cultuur. Het boek begint met een interview met Bodar, waarin het vooral gaat over de relatie tussen ethiek en esthetiek. In de opgenomen artikelen schrijft Bodar onder meer over de Italiaanse kunstenaar Pisanello, gestorven in 1456. Naar die tijd verlangt hij terug. 'Zal zij ooit overgaan? Mijn Renaissance-ziekte?', schrijft hij in 'Pisanello en de vergetelheid'. Het boek bevat ook enkele gesprekken, met onder anderen Hella Haasse en Hélène Nolthenius.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.