ISBN

Op 659 pagina's dundruk zijn alle bekende poëziebundels van Toon Tellegen (Brielle, 1941) bijeengebracht. Het betreft bundels als De zin van een liguster (1980), De andere ridders (1984), Ik en ik (1985), Een dansschool (1992) en Over liefde en over niets anders (1997), die tussen 1980 en 1998 werden gepubliceerd....

Onder het pseudoniem Jan Tetteroo schreef Hans Münstermann (1947) samen met Jacques Hendrikx vijf romans. Het gelukkige jaar 1940 is de eerste roman onder zijn eigen naam. Münstermann vertelt erin over Andreas Klein, wiens ouders op 10 mei 1940 trouwden - het begin van een eindeloze reeks tegenslagen, fouten en vergissingen in de familie Klein (L.J. Veen; fl 34,90).

De romanschrijver, essayist en poëet Huub Beurskens vertelt in O mores! over iemand die in een tradioneel passiespel de rol van Christus zou moeten spelen, maar buitenspel wordt gezet (waarna hij slachtoffer van allerlei machinaties wordt). De roman verscheen bij Meulenhoff (fl 36,50).

'Ik hou heel veel van boeken', schrijft Connie Palmen in haar nieuwe boek met essays. Van álle boeken, legt ze uit, waarna ze besluit met de bekentenis: 'Maar ik hou het meest van mijn eigen werk om niks meer en niks minder zwaarwichtigs dan dat het mijn maatschappelijke of, zo u wilt, mijn publieke bestaan rechtvaardigt.' De bundel kreeg als titel Echt contact is niet de bedoeling (Prometheus; fl 18,90).

Tenderenda de fantast is een roman van de dadaïst Hugo Ball, een van de iniatiefnemers van deze beweging, een rebel die ten slotte als mysticus in de bergen verdween. Behalve gedichten schreef Ball ook deze 'roman', die een indruk geeft van wat dada en Ball met de literatuur aan het begin van de vorige eeuw voor hadden. Het boek verschijnt in de reeks waarin eerder de Dadamanifesten van Tristan Tzara en Jezus Christus Quibus van Francis Picabia uitkwamen (Vantilt; fl 29,90).

Zoals de ouden zongen, piepen de jongen allang niet meer. Wie een indruk wil krijgen van de manier waarop de jeugd heden ten dage leeft, kan het kloeke, dikke, vierkante boek Jong!- Jongerencultuur en stijl in Nederland 1950-2000 (met typisch 'jeugdige' typografie) raadplegen. Het verscheen onder redactie van Kitty de Leeuw, Sjouk Hoitsma, Ingrid de Jager en Peter Schonewille bij Waanders (fl 49,50). Over hetzelfde onderwerp zijn er tegelijkertijd tentoonstellingen in het Drents Museum te Assen, het Historisch Museum Rotterdam en het Limburgs Museum te Venlo.

Fundamentalisme hoort bij godsdienst, maar in De strijd om God (De Bezige Bij; fl 59,90) belicht Karen Armstrong, die eerder Een geschiedenis van God schreef, het verschijnsel alleen, voorzover het protestanten in de Verenigde Staten, joden in Israël, en moslims in Egypte en Iran betreft. Ze wil aantonen, schrijft ze, 'dat deze bewegingen, prominent en invloedrijk als ze zijn, stuk voor stuk zijn voortgekomen uit de angsten, zorgen en verlangens waarmee mensen vaak reageren op de problemen die het leven in de moderne, seculiere wereld met zich meebrengt'.

Het onderwijs wordt in Nederland al decennialang vernieuwd, maar zelden tot tevredenheid. Ouders klagen, de inspectie schrikt van de kwaliteit, leraren zijn moe en jongeren zijn niet voor het vak te porren. Leo Prick, neerlandicus, psycholoog en onderwijsadviseur, toont in Onderwijs op de divan - Een ontdekkingsreis (Van Gennep; fl 29,90) hoe 'het fanatisme van de onderwijsvernieuwers' en de bezuinigingen het onderwijs 'stelselmatig hebben uiitgehold'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden