Is Talpa vijfhonderd miljoen euro waard?

Vandaag werd bekend dat de Britse commerciële tv-zender ITV het productiebedrijf Talpa Media koopt van John de Mol. Talpa, onder andere bekend van The Voice en Utopia, gaat voor 500 miljoen euro van de hand. Hoe succesvol zijn de televisieformats van Talpa eigenlijk in het buitenland?

Grootaandeelhouder Talpa John de Mol en CEO van Talpa Pim Schmitz tijdens de persconferentie over de overname van Talpa door ITV. Beeld ANP
Grootaandeelhouder Talpa John de Mol en CEO van Talpa Pim Schmitz tijdens de persconferentie over de overname van Talpa door ITV.Beeld ANP

De kroon op het Talpa-imperium is de inmiddels wereldberoemde zangwedstrijd The Voice of Holland - ook wel The Voice, La Voz of La plus belle voix. Na de eerste uitzending in 2010 volgden nog eens 180 internationale premières. Laatste spin off in het rijtje is The Voice Mongolia, een land met een potentieel bereik van drie miljoen kijkers. Naast een enorme prijzenkast heeft het programma wereldwijd meer dan 500 miljoen kijkers, 55 miljoen Facebook-vrienden en zeker 10 miljoen volgers op Twitter. Ook de juniorversie gooit hoge ogen: The Voice Kids is inmiddels aan 28 landen verkocht.

De Duitse versie van The Voice kids, met links de Nederlandse Chantal Janzen als presentatrice. Beeld EPA
De Duitse versie van The Voice kids, met links de Nederlandse Chantal Janzen als presentatrice.Beeld EPA

'De gemene deler'

Precies het omgekeerde gebeurde met 'De Gemene Deler'. Talpa probeerde in Nederland twee keer dit programma uit waarbij drie kandidaten die elkaar nog nooit ontmoet hebben, moeten samenwerken om zoveel mogelijk geld te verdienen. Ieder antwoord moeten zij unaniem geven. In 2008 mislukte het bij RTL, in 2012 strandde een nieuwe poging bij SBS6 met presentatie door Beau van Erven Dorens. Ondanks deze mislukkingen verkocht De Mol het format onder de naam Divided aan Estland, Hongarije, Macedonië, Malta, Midden-Oosten (in 13 landen), Slovenië, Zuid-Korea, Turkije, Engeland, Chili, India, Afghanistan, Oekraïne en Albanië.

Beau van Erven Dorens. Beeld ANP
Beau van Erven Dorens.Beeld ANP

The Winner Is

Ondanks enkele tegenslagen lijkt het vertrouwen in De Mol ongeschonden. Zo ook met The Winner Is..., dat bij SBS niet veel meer dan een half miljoen kijkers haalde. Ondanks de presentatiekunsten van zus Linda verging het de show in Duitsland niet veel beter. Met 1,6 miljoen kijkers was er bij lange na geen concurrentie met Let's Dance (met Sylvie van der Vaart), dat op hetzelfde moment werd uitgezonden. Toch nam het Amerikaanse NBC The Winner is... graag over van De Mol. Ook wel 'De Rolling Stone van de televisie', aldus programmadirecteur Paul Telegdy. Een naam die De Mol te danken heeft aan het enorme succes van zijn paradepaardje: The Voice.

John de Mol. Beeld ANP
John de Mol.Beeld ANP
Sylvie Meis bij Lets Dance. Beeld EPA
Sylvie Meis bij Lets Dance.Beeld EPA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden