Is Snapchat nieuwe Facebook of toch meer Twitter?

Grootste tech-beursgang in jaren

Het was de grootste tech-beursgang in jaren: die van Snap. Het moederbedrijf van Snapchat hoopte 3 miljard dollar (2,8 miljard euro) op te halen. Opwinding was er genoeg, bijvoorbeeld over het hoge aantal vooral jonge gebruikers. Maar ook twijfel: analisten vragen zich nog steeds af hoe gezond het bedrijf nu eigenlijk echt is. De aanloopverliezen zijn in ieder geval enorm, en in het tweede kwartaal van dit jaar heeft Snap opnieuw enorme verliezen geleden.

CEO van Snapchat Evan Spiegel. Beeld AP

Als Snap inderdaad zo veel geld binnenhaalt, betekent het dat de totale waarde van het bedrijf op 20 tot 25 miljard dollar wordt geschat. Dat maakt het de grootste tech-beursgang sinds Alibaba in 2014. CEO en medeoprichter Evan Spiegel (26) van Snap zal nog vaak met plezier hebben teruggedacht naar dat moment in 2014, toen Facebook 3 miljard bood voor zijn bedrijf. Dat was drie keer zoveel als Facebook een paar jaar eerder voor Instagram neerlegde. Geen gek bod dus. Maar wat deed Spiegel? Hij hield het hoofd koel en wees het bod af. De komende beursgang lijkt hem gelijk te geven. Spiegel zelf wordt, evenals hoogste technische baas en medeoprichter Bobby Murphy, in ieder geval in één klap multimiljardair, op papier dan.

Nieuwe cijfers

Ook het tweede kwartaal van 2017 heeft Snap afgesloten met een verlies, ditmaal van 443 miljoen dollar. Een jaar eerder resteerde een min van 'slechts' 116 miljoen.
Volgens kenners blijft het bedrijf moeite houden nieuwe gebruikers aan zich te binden. Zo groeide het het aantal dagelijks actieve gebruikers in het tweede kwartaal met 7,3 miljoen tot 173 miljoen, waarmee het bedrijf niet aan de verwachtingen van analisten voldeed. Investeringen in een nieuwe kaartfunctie in Snapchat betaalden zich niet uit in een hoger groeitempo, ook doordat concurrent Facebook een soortgelijke functie introduceerde. Ook in de zogeheten nabeurshandel moest Snap inleveren. De afgelopen periode was er alleen sprake van een duidelijke opleving van het aandeel toen er geruchten over een overname door Google-moeder Alphabet de ronde deden.

Er is genoeg om enthousiast over te worden. De app Snapchat is mateloos populair onder jongeren. Begonnen in 2011, zijn er inmiddels op dagelijkse basis 158 miljoen gebruikers. De groei zit er goed in, maar het bedrijf zelf benadrukt liever dat zijn jonge gebruikers er heel veel tijd doorbrengen. Het zelfde geldt overigens voor Instagram. Beide platformen zijn veel meer beeldgericht dan Facebook en vooral Twitter. Niet voor niets afficheert Snap zich als een videoplatform. Want daar houden jongeren van.

Verlies

Die 158 miljoen gebruikers zijn er inmiddels meer dan het stagnerende Twitter heeft, dat in 2013 naar de beurs ging. Maar het is een stuk minder dan de 1,2 miljard dagelijkse gebruikers van Facebook en de 400 miljoen van Instagram. Beide bedrijven hadden bovendien veel minder tijd nodig om de grens van 150 miljoen gebruikers te halen.

Veel gebruikers die veel tijd op je app doorbrengen en daar lekker veel video's delen, is natuurlijk leuk. De keiharde cijfers zijn dat een stuk minder. Weliswaar groeide de omzet (bijna geheel afkomstig uit advertenties) van 59 miljoen in 2015 naar 404 miljoen dollar in 2016, het verlies nam in dezelfde periode ook toe: van 373 miljoen dollar tot bijna 515 miljoen. Met andere woorden: het verlies is hoger dan de omzet. Daar worden analisten niet blij van, zelfs niet bij een hip bedrijf als Snap. 'Het maakt het bijna onmogelijk om winst te draaien in de nabije toekomst', schrijft techcolumnist Shira Ovide van financieel persbureau Bloomberg.

Verliezen zijn niet vreemd voor beginnende bedrijven. Die verliezen worden opgevangen door investeerders. Zij pompen geld in de start-up, nemen het risico en hopen dat ze het geld ooit in meervoud terugkrijgen.

(Tekst gaat verder onder grafiek.)

Spectacles is het eerste apparaat van het moederbedrijf van Snapchat, dat het tot nu toe moest hebben van zijn vooral onder jongeren mateloos populaire app. Zes redenen waarom de Snapchatbril wél zal slagen.

Groupon

Bijna overal valt de vergelijking met Twitter. Ook toen, in 2013, was er opwinding. Maar het het sociale netwerk staat er nu weinig florissant voor, wat weerspiegeld wordt in de gestaag dalende koers. Investeerders snakken bij Snap naar een Facebook-achtig succes, waarvan de marktwaarde sinds de beursgang in 2012 van 80 naar 385 miljard steeg.

Voor de columnist van Bloomberg gaat de vergelijking met Facebook totaal mank, alleen al vanwege het feit dat Facebook in het jaar voor zijn beursgang gewoon winst maakte. Een parallel met Twitter gaat haar zelfs nog niet ver genoeg. Nee, Ovide haalt zelfs Groupon uit de kast. De kortingdealsite haalde in 2011 700 miljoen dollar op. Groupon was in één klap 13 miljard dollar waard. Daar is nog maar 2 miljard van over. Het zal van de adverteerders afhangen of Snap dit scenario zal ontlopen.

Dit is een licht bewerkte versie van een artikel dat in februari is verschenen. De cijfers van het tweede kwartaal zijn erin verwerkt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.