Is Nederland toe aan de doggybag?

In de Verenigde Staten is het de normaalste zaak van de wereld om in een restaurant je kliekjes mee naar huis te nemen. Maar het zuinige Nederland heeft moeite om een doggybag te vragen. Daarom verspreidt stichting Natuur & Milieu vanaf vandaag 50.000 doggybags aan restauranthouders in Nederland.

De Nederlandse doggybag van Natuur & Milieu. Beeld .

Daarmee moet voedselverspilling worden tegengegaan. Uit een enquête blijkt dat het overgrote deel van de Nederlanders moeite heeft met eten weggooien maar zich ervoor schaamt in een restaurant om een doggybag te vragen. Veel Nederlanders weten niet eens dat het kan.

Kleine porties
Het is nog maar de vraag of de Amerikaanse eetcultuur zomaar is over te nemen in Nederland. 'Porties zijn in Nederland kleiner dan de enorme hoeveelheid eten die in de VS gebruikelijk is', zegt Peter Klosse, oprichter van de Academie voor Gastronomie. 'In Nederland zijn we niet gewend aan maaltijden waarbij je driehonderd gram vlees krijgt.'

Cultuurverschillen en sociaal-economische factoren spelen een rol. Terwijl in Nederland uit eten gaan veelal een bijzondere gelegenheid is, is het voor Amerikanen een goedkoop alternatief voor zelf koken. 'De servicegerichtheid is in de Verenigde Staten veel groter dan hier,' vertelt Toine Timmermans, onderzoeker duurzame voedingsketen aan Wageningen Universiteit. 'Restaurantpersoneel is vooral afhankelijk van fooien. Dan is het sneller bereid iets extra's te doen.'

Verstandig koken
Helemaal nieuw is de doggybag in Nederland niet. Restaurant Eindeloos in Leeuwarden, dat samen met de Friese Milieu Federatie strijdt tegen voedselverspilling, biedt ze al vier jaar aan. Loopt het storm? 'Eigenlijk lopen ze vooral stof te verzamelen,' vertelt eigenaar Willem Schaafsma. 'Het is vooral belangrijk verstandiger te koken. Het is niet nodig om én groenten én aardappelen én salade én patat bij een gerecht op te dienen. We zorgen ervoor dat er niets overblijft. Gasten nemen hoogstens het koekje bij de koffie mee naar huis.'

Ook Toine Timmermans denkt dat de doggybag alleen geen oplossing is. 'Het is een sympathiek idee, maar ik denk dat er meer te winnen valt door het aantal klanten en de omvang van de porties beter in te schatten.' Volgens Timmermans hebben luchtvaartmaatschappijen daarmee al succes. 'Bovendien kun je je afvragen of het eten thuis niet alsnog de prullenbak in gaat.'

Bewustwording
Volgens Olaf van der Gaag van Natuur & Milieu is er toch veel te winnen. 'Doggybags in de horeca kunnen helpen bij de bewustwording. Als mensen die uit eten gaan, zien dat je overgebleven eten kunt gebruiken, zullen ze dat hopelijk thuis ook doen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden