bellen met gijsbert kamer

Is ‘moeder aller festivals’ Pinkpop nog relevant? We bespreken het met poprecensent Gijsbert Kamer

In het Limburgse Landgraaf begint zaterdag het oudste en bekendste popfestival van Nederland: Pinkpop. Het festival, mede door Jan Smeets opgericht, jubileert: het is de vijftigste editie. We bellen met poprecensent Gijsbert Kamer, die voor de Volkskrant verslag doet.

Beeld ANP Kippa

De vijftigste keer Pinkpop. Wordt er extra uitgepakt?

‘Nee, er is eigenlijk weinig speciaals dit jaar. Het oorspronkelijke plan was om het in het kader van vijftig jaar Pinkpop het festival vier dagen te houden of zelfs een week, in plaats van drie dagen. Maar dat zou onbetaalbaar worden voor de bezoekers.

‘Met de acts hebben ze pech gehad. Pinkpop heeft twee grote podia waar tienduizenden mensen geamuseerd moeten worden en is dus afhankelijk van grote namen. Artiesten die zo’n groot publiek aankunnen, zoals Metallica en Rammstein, hebben ervoor gekozen om hun eigen shows in Nederland te houden.’

Wie komen wel?

‘De zaterdag wordt afgesloten door de Britse band Mumford & Sons, die vind ik niet zo sterk. Zondag sluiten The Cure, waar ik erg naar uitkijk, en Armin van Buuren af. Fleetwood Mac sluit maandag af. Dat is eigenlijk de enige écht grote naam die er dit jaar staat. Een minpuntje is dat de band gitarist Lindsey Buckingham min of meer heeft ontslagen. Zijn mooie nummers zullen ze daardoor weinig spelen. De nadruk zal liggen op de liedjes van zangeres Stevie Nicks.

‘Ik verheug me op het optreden van J Balvin, een nieuwe Colombiaanse reggaeton-ster. Bij Pinkpop, waar veel rock-achtige artiesten staan, zal hij een vreemde eend in de bijt zijn. Ik vind het een gedurfde keuze en ben benieuwd hoe het valt.’

Het klinkt alsof de programmering niet helemaal geslaagd is. Is Pinkpop nog wel the place to be? Er zijn inmiddels zoveel festivals.

‘Ja, Pinkpop is toch nog altijd hét festival in Nederland. Als je een voorbijganger vraagt een festival te noemen, zal je bijna altijd Pinkpop horen. Bijna iedereen tussen de 40 en 60 is er ooit geweest. Het is de moeder aller festivals.

‘Andere festivals lijken veel op elkaar, met allerlei verschillende podia, tenten en eetkraampjes. Langzamerhand weet je niet meer of je nou op Best Kept Secret of Lowlands staat. Pinkpop is uniek. Natuurlijk is het het een beetje een achterhaald idee, op zo’n enorm groot veld met vijftigduizend man naar een grote band te kijken. Maar als het goed gaat, kan het geweldig zijn. En als een artiest zo’n podium niet aankan, wordt die door het publiek er doorheen getrokken.’

De hoeveelste keer Pinkpop wordt dit voor jou?

‘Dat zou ik niet precies weten. In 1993 was ik er de eerste keer voor de krant. Rage Against the Machine maakte toen veel indruk. De edities daarna hebben we met de recensenten onderling verdeeld. In 1987 was ik er voor het eerst als bezoeker.

‘Vanwege het kleine aantal podia is het makkelijker om verslag te doen van Pinkpop dan van andere festivals. De belangrijke acts zijn achter elkaar op de grote podia. Als je naar andere podia moet, is het wel een eind lopen. Ik heb geen stappenteller, maar je moet steeds twee voetbalvelden over. Dat tien keer op een dag, tussen het slenterende publiek door, is best vermoeiend.’

Welke editie heeft het meeste indruk gemaakt?

‘Die van 2014. Vlak voor het optreden van Arcade Fire werd toen een enorme onweersbui aangekondigd. Daar werd toen een beetje lacherig over gedaan, want het bleef lang stralend blauw. Daarna kwamen ineens de donderwolken en overwoog de organisatie het te annuleren. Uiteindelijk ging het toch door, maar toen ze begonnen, barstte het los. Ik had alleen een T-shirtje aan en wilde terug om een regenjas te halen, maar ik stond vooraan en dan zou ik een deel van het optreden missen. Ik bleef en werd zeiknat. Het was het beste optreden dat ik ooit van ze heb gezien. Het publiek bracht ze tot grote hoogten.’

Hoe heb je het festival zien veranderen?

‘Het publiek is veranderd: vroeger kwamen vooral oudere mannen, nu komen verschillende generaties. Organisator Mojo heeft daar knap werk mee geleverd. Het publiek is anders omdat de artiesten anders zijn. Pinkpop was toch altijd vooral voor de conservatieve rockliefhebber, maar de afgelopen jaren hebben Justin Bieber, Bruno Mars en Martin Garrix opgetreden. De invloed van Jan Smeets moeten we daarin niet overschatten. Hij zou zogenaamd een veto hebben bij de programmering, maar daar heeft hij al dertig jaar niets meer over te zeggen.

‘Op Pinkpop kwamen altijd bands die je ook in kleinere zalen kon zien. Er wordt gezegd dat het heel bijzonder was dat The Police in 1979 op Pinkpop stond, of U2 in 1981, maar zij stonden in die tijd gewoon in Paradiso. En dat was toen niet eens uitverkocht. Tegenwoordig kun je op Pinkpop artiesten voor het eerst zien waar je al jarenlang fan van bent, zoals Springsteen en The Rolling Stones. Daardoor zijn de uitgaven overigens enorm gestegen.

‘Pinkpop was een weiland met een friettent. Dat is nu iets anders, maar zoveel kun je daar ook niet aan veranderen. Je zit toch met die twee grote podia en dat enorme veld.’

Lees verder

Nederland is ‘verfestivalliseerd’. Van dance tot hardcore: het land host en jumpt zich door de zomermaanden heen. In de laatste vijf jaar kwamen er tweehonderd tentenkampen bij. Niet tot ieders vreugde wellicht, maar de wereld wordt er wel beter van, schrijft poprecensent Robert van Gijssel in dit essay

Van veroudering in het publiek van Pinkpop weinig te merken, schreef Robert van Gijssel over de editie van vorig jaar.

‘Het hele randprogrammagedoe is in mijn optiek doorgeslagen’, zegt Jan Smeets in dit interview met de Volkskrant uit 2014. ‘Ik vind het prima wat Lowlands doet met politieke discussies, maar daarvoor ga je toch niet naar een popfestival?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden