Achtergrond

Is Michiel Huisman de nieuwe Brad Pitt?

Als je de recente Hollywoodrollen van Michiel Huisman ziet, dringen zich twee woorden op: Brad Pitt.

Michiel Huisman in Game of Thrones. Beeld null
Michiel Huisman in Game of Thrones.

Niet meer dan een paar minuten is hij te zien, Michiel Huisman in Wild. Het is iets over de helft van de film, als Cheryl Strayed (Reese Witherspoon) net door een verkoopster in een cosmeticazaak is aangesproken op haar 'persoonlijke hygiëne'. Strayed loopt dan al een dag of zestig de Pacific Crest Trail, een bergwandelroute door westelijk Noord-Amerika; wassen is er een beetje bij ingeschoten. Huisman - die Jonathan heet in deze rol - staat op straat te flyeren voor een concert later die avond.

Als hij haar aanspreekt, deinst ze terug. Leuke man, dat ziet ze wel, maar tegelijkertijd denkt ze aan, nou ja, die persoonlijke hygiëne. In de scène erna zie je haar in een hotelkamer haar benen scheren en haar lippen stiften. Het behoeft geen hogere scriptkunde om te voorspellen waar dat naartoe gaat, 's avonds in de club.

De volgende dag zet Strayed haar reis voort, maar niet nadat ze - voor het laatst, zo horen we haar zeggen in de voice-over - de naam van haar ex in het zand heeft geschreven, daarbij gadegeslagen door Jonathan. Ze was al ver met het verwerken van die relatie, maar soms behoeft het een onenightstand om dat laatste stapje te zetten. En Huisman leende zich daar toegewijd voor, zagen we in de bij kaarslicht gefilmde hot & steamy scènes van de nacht ervoor.

Reese Witherspoon en Michiel Huisman in Wild. Beeld null
Reese Witherspoon en Michiel Huisman in Wild.

Recensie Wild

Wild, goed voor een viersterrenrecensie én met een rol voor Michiel Huisman, is afwisselend geestig, beangstigend en ontroerend.

Bad boy-gedrag

In 2009 vertrok Huisman (33) naar Amerika om een rol te spelen in Treme (2010-2013), de serie over de muziekscene in New Orleans. Sindsdien wordt Huisman, met zijn zware wenkbrauwen, grote ogen, mannelijke neus en tegelijkertijd harde én zachte trekken, steeds vaker gecast voor rollen waarin zijn fraaie uiterlijk wordt gelinkt aan bad boy-gedrag: spannend, zwoel en een tikje onbetrouwbaar. In Treme, waar hij aanvankelijk nog een morsige vrijbuiter met gitaar, drugsprobleem en meisjes bij de vleet speelde, leek hij zich naar het einde toe steeds bewuster te worden van zijn fysieke kapitaal - knapper, camerabewuster, brutaler.

Toen hij vervolgens werd gecast voor Nashville (2012-2014), eveneens een serie over muziek die zich afspeelt in de country-and-westernscene, werd zijn hipsterbaard nog cooler, zijn blik spannender, zijn gedrag stouter. Het kostte hem in die serie weinig moeite een getalenteerde, wat oudere zangeres om zijn vingers te winden. Tegen beter weten in gaat ze met hem in zee, al zijn z'n beloften leeg en is het vanaf dag één duidelijk dat het een dans op de vulkaan is.

Nóg een stap verder ging hij in het vierde seizoen van Game of Thrones (2014-2015) waarin hij als krijger Daario Naharis recht op zijn doel afgaat en drakenprinses Daenerys Targaryen verleidt. Zegt ze eerst nog in haar koele en gereserveerde stijl: 'Oké, doe dan waar je het beste in bent, take off your clothes', na de daad, buiten beeld, zijn er duidelijk wat crevassen in haar ijs.

Michiel Huisman in de tv-serie Nashville. Beeld null
Michiel Huisman in de tv-serie Nashville.

Brad Pitt

Kijk je naar Huismans voorkomen en bravoure in die recente rollen, dan dringt zich een vergelijking op: die met de jonge Brad Pitt. Niet vanwege de toevallige overeenkomst dat ze beiden een huis in New Orleans hebben en al jaren trouw zijn aan hun acterende vrouw (Tara Elders, in Huismans geval). Het vergelijkbare zit hem in hét voorbeeld uit de filmgeschiedenis van de sexy figurantenrol: die waarin de jonge Pitt, inmiddels bijna 25 jaar geleden, zich in één klap op de kaart speelde met een minirol in de roadmovie Thelma & Louise (1991).

Pitt speelde de kleine crimineel met geweldige looks, die Thelma gaf waarnaar ze na saaie jaren huwelijksleven snakte: een stomende onenightstand. Wel een met een staartje trouwens, want Pitt was de volgende ochtend met de noorderzon vertrokken met meenemen van haar diamanten ring en al hun geld. Maar dat kon Thelma, nog nagenietend, weinig schelen.

Nu is Thelma & Louise als film niet helemaal te vergelijken met Wild, want bijvoorbeeld een stuk lichtvoetiger, en hun rollen zijn dat ook niet één op één, maar het type man wel. Huisman heeft net als Pitt een goed lijf en jongensachtige trekken, terwijl je niet meteen weet wat voor vlees je in de kuip hebt. En beiden hebben iets duisters in die seksualiteit, Pitt net wat meer dan Huisman, maar dat zou kunnen komen omdat wíj de laatste kennen van optredens in Jensen en op de bank bij Irene Moors - daarmee krimpt seksappeal met rasse schreden.

Omdat ze in de VS die voorkennis niet hebben, heeft Huisman een vergelijkbare uitgangspositie als Pitt destijds: opvallend sexy, én een rolletje in een gelauwerde film.

Michiel Huisman in Phileine Zegt Sorry. Beeld null
Michiel Huisman in Phileine Zegt Sorry.

Aantrekkingskracht

Waarbij hij, net als Pitt destijds, nog níét erg opvalt in geweldig acteerwerk. In films heeft Huisman nu nog vooral kleinere rollen, waarin hij wordt getypecast en geobjectiveerd. In de series waarin hij tot nu toe speelde, liet hij al meer zien, al acteert hij daarin nog wat onzeker. Hij lijkt minder in zijn element als hij veel woorden heeft en hij is sterker als hij gitaar mag spelen en zingen, of zijn tegenspeler mag kussen en zijn kleren uit mag doen. Aan de beheersing van zijn Engels ligt het niet, die is uitzonderlijk goed te noemen. Misschien wreekt zich hier dat hij nooit een toneelopleiding deed en alles in de praktijk moet leren.

Maar omdat er een soort magnetische aantrekkingskracht van zijn filmaanwezigheid uitgaat, zou hem hetzelfde kunnen gebeuren als Pitt: die werd op grond van zijn aanwezigheid gecast door een topregisseur, David Fincher, die precies wist hoe hij het beste uit Pitt kon halen.

In Fight Club (1999) viel Pitts verschijning ineens geheel op zijn plek - onder Finchers leiding schudde hij ineens dat wat stijve, model-achtige camerabewustzijn van zich af en werd hij woest, opwindend en écht gevaarlijk. De mooi-boy werd na die film ineens gezien als een van de beste filmacteurs van zijn generatie, niet omdat Pitt technisch nou zo goed was, maar omdat hij écht overrompelend en meeslepend werd door zijn fysieke aanwezigheid.

(Tekst loopt door onder video)

Michiel Huisman in Unmade Beds. Beeld null
Michiel Huisman in Unmade Beds.

Toekomstperspectief

Zelf houdt Huisman zich vooralsnog wijselijk op de vlakte over zijn toekomstperspectief. Hij is bijna kinderlijk blij met wat hij heeft bereikt in de VS, het is al meer dan waarop hij had gehoopt, zegt hij in spaarzame interviews met Nederlandse bladen. In Amerika sprak hij onlangs met het stijlvolle blad Interview, dat er patent op heeft een maximaal verantwoorde glamour te halen uit niet eens zo diepgravende interviews (hij stond toch maar mooi in dát blad!). Huisman vertelt daarin dat hij eigenlijk een kindacteur was, dat hij altijd al wilde spelen, maar er pas op de universiteit achterkwam dat het ook zijn passie was.

Inmiddels heeft Huisman Pitt al van de troon gestoten als mannelijk model in een Chanel-campagne. Hij is daarin te zien als het object van begeerte van het Braziliaanse supermodel Gisele Bündchen. Het is een woordeloos, enigszins vergezocht filmpje met Bündchen op een surfplank op een reuzengolf, een state-of-the-art-strandhuis, tragisch hunkerende blikken, wegrijdende auto's en een innige kus aan het eind. Het is dramatisch niet de beste Chanel-reclame, maar toch is dat onze Michiel die daar staat.

En mocht nog niet voldoende duidelijk zijn dat hij in de juiste film, juiste series, juiste bladen en juiste reclames staat: hij werd ook onlangs vastgelegd door de wereldberoemde fotograaf Mario Testino in diens 'Towel Series'. 'Een privéclub', zoals Testino het zelf omschrijft, als aandachtstrekker voor zijn eigen Instagram-account: iedereen die in de entertainmentbusiness ertoe doet, fotografeert hij met louter een handdoek als attribuut. Huisman heeft de witte handdoek laag om zijn middel geslagen, waarbij de aandacht onmiddellijk wordt getrokken naar de in het oog springende ader net boven zijn schaambeen. Wat een sexy ding is dat!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden