Is I Believe I can Fly van R. Kelly de moeder aller modulatietracks?

Deze week is het alweer 20 jaar geleden dat R. Kelly een van zijn grootste hits I Believe I Can Fly uitbracht. Het typische aan dat nummer is dat er tegen het eind aan iets met de toonhoogte gebeurt, op zich niets bijzonders, maar het gaat om de manier waarop R. Kelly het doet: de ene zin eindigt in de oorspronkelijke toonhoogte en de volgende zin begint, zonder overgang, in een hogere toon en dit alles bijna aan het eind van het liedje.

Zanger R. Kelly Beeld afp

Dat fenomeen noemen we de truckersmodulatie. I Believe I Can Fly was zeker niet het eerste nummer dat op deze manier moduleerde, maar het was wel de grootste hit die R. Kelly ooit had: miljoenen verkopen wereldwijd, twee keer platinum en twee Grammy-awards. Het was alsof heel de jaren 90 in al hun kitscherigheid, hun drang naar meer, meer en nog meer, culmineerde in die ene toonverschuiving van dat zinnetje 'If I can see it', in aanloop naar het laatste refrein.

Tekst gaat door na video.

Maakt dat I Believe I Can Fly de moeder aller modulatietracks? Lastig. Een ding geven we alvast weg: voor wie in de jaren 90 opgroeide of volwassen werd zal het een groot feest der herkenning worden: Mariah Carey, Bon Jovi, 3T, Whitney Houston, Backstreet Boys; allemaal komen ze voorbij, morgen in de uitgebreide Volkskrantstuk over dit fenomeen. Bal je vuisten, gooi je hoofd in je nek en maak je stembanden alvast maar even los. Je zal ze nodig hebben.

Lees de uitgebreide lofzang op de truckersmodulatie morgen in de Volkskrant.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden