Is het tv-abonnement nu definitief op z'n retour?

Netflix, YouTube, NPO Gemist, RTL XL: overal is tegenwoordig een app voor

Waarom zou je nog een kabelaansluiting hebben met diensten als Netflix en YouTube op de telefoon? Misschien om naar de traditionele tv-zenders te kijken. Ook daar zijn appjes voor.

Foto Nanne Meulendijks

'Cord-cutting'. In de Verenigde Staten worden de bazen van kabelmaatschappijen badend in het zweet wakker als ze deze term horen. Het aantal Amerikanen dat hun tv-abonnement (kabel of satelliet) opzegt, neemt in rap tempo toe. Volgens onderzoeksbureau eMarketer hebben al ruim 22 miljoen Amerikanen hun traditionele tv-abonnement opgezegd, een stijging van maar liefst 33 procent ten opzichte van 2016. In Nederland is het aantal opzeggers nog beperkt, maar ook hier stijgend.

Wie zijn oor te luisteren legt bij familie, vrienden en collega's snapt waarom: het kijkgedrag verandert. Het aanbod van series, films of andere video's buiten de traditionele zenders is gigantisch. Met diensten als YouTube en Netflix voor tv, tablet en mobiel kan op elk gewenst moment en op elke plek de verveling worden bestreden. En al die programma's worden even gemakkelijk binnens- als buitenshuis (in trein, op het werk of op het schoolplein) bekeken.

Volgens cijfers van onderzoeksbureau Telecompaper voeren YouTube en Netflix de ranglijst van meest geïnstalleerde videoapps op mobiele telefoons aan. Meer dan zeven miljoen Nederlanders hebben YouTube op hun mobieltje staan. Voor Netflix is dat bijna vier miljoen.

Eerder becijferde het marktonderzoeksbureau al dat 2,4 miljoen Nederlandse huishoudens een abonnement op Netflix hebben. Deze abonnementen zijn dus terug te zien op meerdere toestellen.

Twee uur per week

Niet alleen het aantal personen met Netflix op het mobiele toestel stijgt, ook het gemiddeld aantal minuten dat er aan wordt besteed, zegt analist Sanne de Bruyckere van Telecompaper. Inmiddels ligt dat op twee uur per week. Andere populaire apps op de smartphone zijn NPO Gemist en RTL XL, voor het (terug)kijken van het reguliere tv-aanbod van de publieke omroep of van de commerciëlen.

Toch loopt het in Nederland nog niet zo storm met het doorknippen van de kabel. De hoofdreden is, zoals vaker, een geldkwestie. In de Verenigde Staten ligt de prijs van het tv-abonnement een stuk hoger en kan er dus veel meer worden bespaard. In Nederland is het tientjeswerk, áls het al lukt om het tv-abonnement de deur uit te doen.

Vast aan de kabel

Wie klant is bij Ziggo komt bijvoorbeeld van een koude kermis thuis. De kabelaar brengt zijn diensten - telefonie, internet, tv - middels de (tv-)kabel bij de klant. Analoge tv zit daar dus per definitie bij. Een abonnement zonder televisie? Dat is niet mogelijk bij Ziggo.

De andere grote speler, KPN, biedt meer opties. Anders dan Ziggo is KPN van oorsprong geen kabelbedrijf dat internet erbij is gaan doen, maar een telecombedrijf dat tv erbij is gaan doen. Bij KPN is het dus wél mogelijk om alleen internet af te nemen. Sterker: het concern adverteert sinds enige tijd ook met 'internet only'-abonnementen om in te spelen op de tv-loze trend onder vooral jongeren.

Ook bij allerlei lokale glasvezelaanbieders is het mogelijk om alleen internet af te nemen. Jongeren zijn niet zo gehecht aan hun afstandsbediening en zijn meer dan ouderen gewend alles op hun mobiel te doen. Geen wonder dus dat de neiging om tv vaarwel te zeggen bij deze groep begint. Was drie jaar geleden 5 procent van de twintigers in Nederland een 'cord-cutter', nu is dat percentage opgelopen tot 9 procent. Volgens De Bruyckere stijgt het aantal opzeggers bij alle leeftijden. Gemiddeld zit nu 3 à 4 procent van de Nederlanders zonder tv-abonnement.

Geen kabel, toch kijken

Wie niet helemaal verstoken wil zijn van het reguliere tv-aanbod zal dus een list moeten verzinnen. Wie niet hecht aan live tv en er geen probleem mee heeft zijn favoriete programma op een later tijdstip terug te kijken, kan zijn toevlucht nemen tot NPO Gemist of RTL XL, de respectieve terugkijkdiensten van de publieke omroep en RTL. De - veel minder gebruikte - variant van SBS heet Kijk.

Al deze apps zijn gratis, maar hebben hun beperkingen. Er kan maar beperkt worden terug gekeken. En wie in het Neflix-tijdperk niet meer weet wat reclames zijn, komt bij deze apps van een koude kermis thuis: commercials zullen moeten worden bekeken. Maar het belangrijkste nadeel is het gefragmenteerde aanbod: elke aanbieder met zijn eigen app die allemaal weer anders werken.

Om deze problemen op te lossen, zijn er overkoepelende tv-apps op de markt, zoals Knippr van T-Mobile, Youfone TV, Play van KPN of NL Ziet. Met deze diensten kunnen de bekende zenders live worden bekeken, of het nu van de publieke omroep is of van de commerciëlen is. Ook terugkijken is mogelijk.

Bij NL Ziet kan dat zelfs tot een jaar terug. Goedkoop zijn de apps niet; NL Ziet is met 7,95 per maand nog de goedkoopste. Volgens De Bruyckere worden de apps nog niet veel gebruikt: 'De winst die je boekt met het opzeggen van je tv-abonnement, geef je hiermee voor een groot deel weer uit.' Het tv-abonnement zal volgens haar dus nog wel even blijven. Maar bij jongeren is het nieuwe tv-kijken al lang begonnen.


Top-5 van videoapps op mobieltjes

- YouTube (7,2 miljoen installaties). Behoeft het videoplatform van Google nog uitleg? Goed dan: elke minuut wordt er meer dan vierhonderd uur aan vers materiaal geüpload. En in totaal wordt elke maand een miljard uur aan video's bekeken.

- Netflix (4 miljoen). Verreweg de populairste betaalde app voor het kijken naar films en (vooral) series. Concurrenten als Videoland van RTL, Amazon Prime of Pathé Thuis worden veel minder gebruikt. Netflix wordt vaker buitenshuis dan thuis gekeken; het populairst is in de bus of trein op weg naar het werk. En: 7 procent van de Netflix-gebruikers kijkt gewoon door als ze naar het toilet gaan.

- Ziggo GO (2,6 miljoen). Dit is de gratis app van kabelaar Ziggo voor zijn klanten. Alle programma's kunnen via deze app ook op een ander scherm dan de hoofd-tv worden bekeken. Ook terugkijken is mogelijk. De variant van KPN heet KPN iTV.

- NPO Gemist (2,1 miljoen). Het vroegere Uitzending Gemist. Niet alleen voor het terugkijken van programma's van de publieke omroep trouwens, maar ook voor het live kijken van de uitzendingen van Nederland 1, 2 en 3. Gratis, maar met reclame. Voor 2,95 per maand is er ook een betaalde variant: NPO Start Plus: programma's langer online, meer series, geen reclame en langer in HD beschikbaar.

- RTL XL (1,5 miljoen). Terugkijken, maar dan bij RTL. Dat kan tot zeven dagen terug. Wie langer wil terugkijken, moet 4,99 per maand betalen voor RTL XL Premium. Deze is ook reclamevrij.

(bron: Telecompaper, oktober 2017)

Meer over

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.