Is 'De Toren' bewust gehyped of niet?

Iedere uitgever wil zijn eigen Grunberg of Giphart: jong, spraakmakend, vlot schrijvend en vooral goed te verkopen. Dus presenteerde uitgeverij Arena zaterdag er weer een: 'Hét debuut voor een hele generatie', van alweer een nieuwe schrijver, Joost van Wehl....

Dat gebeurde niet overdag in een rokerig café of chique boekhandel maar laat op de avond, in de kille maar o zo hippe ruimtes van het Amsterdamse Vrieshuis Amerika, tijdens een speciaal belegde houseparty.

Zo had Van Wehl, afkomstig uit de marketingbizz, het zich voorgesteld toen hij met zijn manuscript langs de uitgeverijen sjeesde. De Toren gaat namelijk over house, xtc, liefde en seksueel misbruik, kortom over lekker heftige onderwerpen van het soort dat Joost Zwagerman acht jaar geleden in Gimmick! gebruikte en zo doende in een klap beroemd werd, dus je weet maar nooit.

In elk geval hoorde Van Wehl vier keer nee voordat uiteindelijk uitgeverij Arena ja zei. De uitgeverijen Podium, Vassallucci, Nijgh & Van Ditmar en De Arbeiderspers wezen zijn manuscript af. Joost Nijsen van Podium had 'om twee redenen sterke aarzelingen', zegt hij. 'Het manuscript had wel kwaliteiten maar het zou zeker een paar keer geredigeerd moeten worden. Verder vond ik de persoon dermate hyperventilerend dat ik, bij de gedachte zijn boek te moeten uitgeven, zelf al moest hyperventileren. Hij zette je onder druk door voortdurend te bellen over nieuwe deadlines voor de beslissing. Dat kun je doen als je een briljant boek hebt geschreven. Maar daarvan is hier geloof ik geen sprake.'

In Boekblad noemde Ronald Dietz van De Arbeiderspers de schrijver een blaaskaak. 'Ik mocht het (boek) wel uitgeven, maar met een marketingplan dat hij ons voorschreef, hij zou wel even zeggen hoe wij dat moesten doen.'

Van Wehl zelf vindt dat iedereen eens moet ophouden hem en Arena te beschuldigen van hypen. Als iemand daarvoor verantwoordelijk is, zegt Van Wehl, dan is het wel de pers. Arena heeft bij de presentatie alleen 'flink de trom geroerd'.

Die vier uitgevers moeten hun mond houden. Ze wilden het manuscript namelijk wél hebben, zegt hij. 'Ronald Dietz wilde anderhalf jaar geleden de eerste versie al uitgeven. Nu roept hij als een gefrustreerde kleuter in Boekblad dat ik een egomaan boek heb geschreven. Omdat hij het niet heeft gekregen.'

Uitgeverij Vassallucci had volgens Van Wehl zelfs al een centimeter dik marketingplan klaarliggen. 'Maar ik vond dat niet goed genoeg. Uitgevers zijn niet gewend dat er iemand tegenover ze zit die uit een aantal geïnteresseerden kan kiezen en verstand heeft van marketing. Ik wilde voor de begeleiding van mijn manuscript een lezerspanel. Dan word je uitgelachen. Maar ik kan je vertellen: Unilever heeft nog geen product op de markt gezet zonder de mening van de klanten te vragen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden