Test Audi A1

Is de Audi A1 niet gewoon de iets mooiere versie van de Volkswagen Polo?

De Audi A1 Sportback is het mondaine nichtje van de Volkswagen Polo, uit de chique tak van de familie. Is de A1 de meerprijs waard? 

Audi A1 Sportback. Beeld Audi

Geen automatisch dimmende binnenspiegel, geen dodehoekverklikker, geen achteruitrijcamera, geen automatische cruise control, geen grootlichtassistent, geen automatische deuropener, geen parkeerautomaat.

Er is veel dat hij niet heeft, de Audi A1 die Blik heeft meegekregen van de importeur. Geheel in lijn met onze stelregel dat je best zonder veel moderne gadgets kunt. Maar als we de prijslijst bekijken, slaat de schrik ons om het hart. Deze A1 30 TFSI Sportback kost 42.326 euro. Een godsvermogen voor zo’n kleine auto. Blik mag het eigenlijk niet vertellen, maar voor dat geld koop je dus gewoon ook een aangeklede VW Passat met lederen bekleding en verwarmde voorstoelen. Echt. En dan blijft er ook nog geld over voor een paar opties.

Wie telt nu zo veel geld neer voor een klein autootje als dit? Niemand natuurlijk. Maar misschien is dat juist de bedoeling. Autorecensenten krijgen allemaal deze krankzinnig beprijsde, niet eens zo rijk uitgeruste auto mee, en die lui gaan dan natuurlijk allemaal schrijven hoe schandalig duur de A1 wel niet is. Net als Blik.

Terwijl de A1 er ook is voor een luttele 24.950 euro. Gewone mensen kopen dus deze versie met een paar extra opties en hopen dan dat de buurman de testverslagen in Autoweek en de Volkskrant heeft gelezen waarin telkens het adembenemende bedrag van 42 duizend wordt genoemd. Iedereen zal denken dat je een verpletterend kostbare auto hebt, terwijl je voor 25 mille klaar was. Superslimme zelfmarketing.

Bijna 10 en flink gegroeid

De eerste versie van de A1 stamt uit 2010. Zijn opvolger is flink gegroeid, met 5,6 centimeter in de lengte en 3 in de breedte. Dat betekent meer ruimte voor inzittenden en er kan flink meer bagage mee: 65 liter extra.

De klant kan dus net doen of hij flink geld tegen zijn nieuwe waggie gesmeten heeft, terwijl hij de instapper rijdt. En voor het Volkswagenconcern, waartoe Audi behoort, is er ook een fijn voordeel. Want de instap-A1 is nog altijd flink duurder dan de Polo waarvan hij is afgeleid. Met elke verkochte A1, zelfs de goedkoopste, ontvangt Volkswagen een handvol duizendjes extra zonder al te veel inspanning. Iedereen blij. We zouden willen dat we het zelf hadden bedacht.

Ook getest: de Audi Q8
In Audi’s nieuwe top-SUV baad je in luxe, maar op het gebied van veiligheid valt er nog wel wat te wensen.

Is de A1 niet meer dan een Volkswagen Polo in een zondagse jurk? Ja en nee. Alle basiscomponenten zijn vergelijkbaar. Motoren, onderstel, interieurruimte, het is allemaal zo goed als identiek. Enige echte verschil zijn de vier ringen in de grille en het interieur. Dat van de Polo is uitstekend, maar het binnenste van de A1 is net iets fraaier. Mooiere beeldschermen, chiquere draaiknoppen voor ventilatie en verwarming, strakker dashboard. En de motor van de instap-Audi is flink krachtiger dan die van de instap-Polo. Maar ga je een tandje hoger op de luxeladder, dan zit je met de Polo al snel op A1-niveau en ben je nog altijd 4 duizend euro minder kwijt.

Audi A1 Sportback, de frivole nicht van de VW Polo. Beeld Audi

Keuzes keuzes, die we graag aan u laten. Rest ons te melden dat deze A1 prima rijdt, niet in de laatste plaats dankzij de net wat sterkere motor en de DSG-transmissie die als een mes door de boter schakelt. Maar al dat fijns is dus ook op een Polo te krijgen. Die precies net zo lekker rijdt. Voor minder.

Daarmee staat de A1 ook voor de teloorgang van het merk dat eens adverteerde met de slogan Voorsprong door techniek.  Deze voorsprong is het concern de afgelopen jaren deels verloren en aan de Nederlandse chef Bram Schot is het de taak die terug te winnen. We kunnen niet wachten tot de volgende A1.

Gereden

Audi A1 Sportback 30 TFSI

Motor: driecilinder 1.0 benzinemotor met 85kW vermogen (116pk)

Top: 203 km/u

Gewicht: 1.200 kg

LxBxH: 403 x 174 x 141 cm

Bagage: 335 liter

Testverbruik: 1 op 16

CO2-uitstoot: XX (volgens opgave)

Prijs: € 42.326 (vanaf: € 25.950)

Maakt De Luizenmoeder de Audi A6 tot de nieuwe Buckler?
‘Jarenlang heb je zorgvuldig gewerkt aan het imago van degelijke luxe’, schrijft Sheila Sitalsing, ‘en wat denken de mensen voortaan als ze uit de linkerbaan worden gedrukt door een donkerblauwe Audi A6? Daar gaat die intens treurige, mislukte lullo van een Pjotr-Jan.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.