Iris van Herpen stoot Viktor & Rolf van voetstuk in Parijs

De Nederlandse ontwerpster Iris van Herpen trekt met haar futuristische mode internationale aandacht. Ze werkt vrijer dan Viktor & Rolf, die zich willen invechten in de confectiemode.

Beeld Peter Stigter

Viktor & Rolf zijn nog steeds de bekendsten onder de Nederlandse ontwerpers die meedoen aan de prestigieuze modeweek van Parijs. Maar ze zijn niet meer de enigen. Iris van Herpen is hard op weg de nieuwe publiekstrekker te worden.

Iris van Herpen gaf woensdag voor de derde keer een show in Parijs. Op het dak van Centre Pompidou, het centrum voor moderne kunst met zijn opengewerkte buizenarchitectuur. Dat is nog eens een locatie.

Die topplek zegt wat over de status van Van Herpen. De 30-jarige Nederlandse ontwerpster geldt wereldwijd als een naam om in de gaten te houden. In juli won ze de Andam Award, een belangrijke modeprijs ter waarde van 250 duizend euro én een jaar coaching door François-Henri Pinault, de grote baas van modeconglomeraat Kering.

Sinds een jaar maakt haar show deel uit van het officiële programma van de modeweek van Parijs en de bekende modeontwerper Karl Lagerfeld loopt met haar weg. Van Herpen is hét bewijs dat een eigenzinnige aanpak loont.

Met de nieuwe zomermode hebben haar futuristische ontwerpen niet zoveel te maken. Toch kwamen invloedrijke modejournalisten als Suzy Menkes van Vogue en Vanessa Friedman van de International New York Times kijken naar haar show.

Want mettertijd heeft iedereen een keer genoeg van de zoveelste herinterpretatie van de jaren zestig en zeventig. En Van Herpen kijkt tenminste echt vooruit. Zo is ze bijvoorbeeld eerder dit jaar bij CERN (European Orginazation of Nucleair Research) gaan kijken om de ondergrondse deeltjesversneller van dichtbij te zien. Dat soort onderzoek leidt tot sculpturale 3D-geprinte jurken en strakke rokken en tops met driedimensionale effecten.

Beeld Peter Stigter

Het is een heel ander soort mode dan die van Viktor & Rolf, die zaterdagmiddag een show gaven in de Nederlandse ambassade in Parijs. Logisch: Viktor & Rolf zijn allang ingelijfd door het grote geld, terwijl Van Herpen net komt kijken in de internationale modewereld. Zij moet nog bewijzen dat ze haar eigenzinnige ideeën kan vertalen naar draagbare en verkoopbare mode. Viktor & Rolf, die doorbraken met conceptuele museummode, zijn nu onderdeel van modebedrijf Only the Brave. Zij moeten juist bewijzen dat er nog steeds een markt bestaat voor hun confectiekleding.

De kaarten voor hun shows behoren al een paar seizoenen niet meer tot de hottest tickets in town. Het was daarom een slimme zet om de grote tent in Jardin des Tuileries, waar ze voorheen hun shows gaven, te verruilen voor de Nederlandse ambassadeurswoning. In die tent is plaats voor 1.500 mensen, in de ambassadeurswoning passen er 450. De kleinere locatie zorgde in ieder geval voor een exclusiever imago.

Bovendien kregen de aanwezigen de kans om de kleding van dichtbij te zien. Die zag er goed uit. Vrijer en losser dan die van de laatste paar seizoenen. Volumineuze jurken, veel gaatjesstof mesh, in jargon en lange wijde broeken met een sportieve streep aan de zijkant en ook strakke wielrenbroeken, en dat alles in combinatie met tops met romantische bloemenprints. Draagbaar, niet te ingewikkeld en herkenbaar als Viktor & Rolf.

Beeld Peter Stigter
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden