Introdans brengt mode en muziek samen in zwembad

Met hun badmutsjes en getailleerde bodystockings lijken de acht dansers zo afkomstig uit een hip zwembad. De mannen dragen halve bolero’s over hun blote torso’s, hoog gesloten dat wel, maar ook doorzichtig en aandacht vragend voor de gespierde onderbuik....

Annette Embrechts

Aan de Braziliaanse gastchoreografe de opdracht die zichtbare lichamen te laten zinderen op delen uit Strawinski’s Concerto pour Orchestre à Cordes. In zeven tableaus gaat ze echter nogal klinisch te werk te midden van waterblauw (en later pastelroze) gekleurde halve zwembadwanden die laag beginnen en hoog eindigen. Ook de steriele ontmoetingen, vaak met stoel ertussen, voltrekken zich formeel. Op de soms scherpe, soms zachte vioolklanken en fluitecho’s van Strawinski ontwikkelt zich een stoelendans van afstandelijke pas de deux. Aan het slot gaan de badmutsjes af en krijgen de uniforme gezichten meer persoonlijkheid. De een ontpopt als pin up, de ander als kindvrouwtje, een derde als supergay. Dat Rocha hiervoor de rode loper uitlegt, onderstreept de modieuze impact van haar choreografie, die te veel wordt overvleugeld door de codes van zwembad en catwalk.

Hans van Manen mocht zijn Balletscènes uit 1985 (gemaakt voor het Nederlands Dans Theater) op Strawinski’s Scènes de Ballet bij Introdans instuderen. Geen opvallend werk, eerder een bloemenwaaier voor tien dansers – met een man in het hart van de bloem - in strakke zwarte pakken met elegant gestreepte gaatjes. De vijf vrouwen en vijf mannen gaan te voorzichtig om met het passenmateriaal waardoor het eerder een studie wordt dan een antwoord op Strawinski’s dwingende ritmes.

Nils Christe spreekt in Symphony in Three Movements (1983, Koninklijk Ballet van Vlaanderen) wel precies de taal van de Introdansers. Twintig dansers trekken in vloeiende lijnen voorbij, vaak in faseverschil of volgens het patroon waarin telkens één danser uit een rij zakt. Er wordt gerend en gevangen en alles gaat gepassioneerd gelijk. De jurken zijn eenvoudig elegant, maar gelukkig, deze choreografie is zwanger van Strawiniski’s onovertroffen ritmiek.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden