Into The Silence is fraai, ingehouden en stemmig

De Israëlische trompettist Avishai Cohen was het afgelopen jaar regelmatig op de Nederlandse jazzpodia te bewonderen met steeds een andere band. Met zijn akoestische trio Triveni, met zijn elektrische fusionband Big Vicious, of duellerend met saxofonist Mark Turner.

Deze laatste heeft hem mogelijk gekoppeld aan het ECM-label, waarop Cohen nu zelf ook een album uitbrengt. Opgenomen met weer andere muzikanten (alleen drummer Nasheet Waits was te horen op Cohens vorige plaat, Dark Nights) is Into the Silence de eerste belangwekkende, jazzplaat van 2016.

Je wordt meteen gegrepen door het samenspel van Cohen, met gedempte trompet, en pianist Yonathan Avishai, waarmee het album opent. Het kwintet van Miles Davis van pakweg 1956 is de referentie. Maar Cohen loopt met zijn eigen akoestische band snel van zijn grote voorbeeld vandaan. De lange, open composities ademen rust en contemplatie. Een enkele keer duikt saxofonist Bill McHenry op om Cohen een beetje uit te dagen, of roffelt Waits de nummers even los. Maar het spel op dit zeer fraaie album blijft ingehouden en de sfeer stemmig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden