Intieme uitwisseling tussen twee zielsverwanten

In een intieme uitwisseling bleken Martha Argerich (76) en Janine Jansen zielsverwanten.

Martha Argerich. Beeld Robert Ghement

De grote vraag luidde maandagavond: komt ze wel of komt ze niet? De naam van Martha Argerich (76) mag voor muziekliefhebbers een begrip zijn, er zijn er maar weinig die kunnen zeggen dat ze de Argentijnse pianolegende ooit live hebben gehoord.

Telkens liet ze zich verontschuldigen, soms op het allerlaatste moment. Toch stond niet de naam van Argerich boven het programma, maar die van Mischa Maisky, de cellist die zijn 70ste verjaardag vierde. De kans is groot dat de pianist niet zou zijn gekomen als het concert om haarzelf had gedraaid.

Martha Argerich, Janine Jansen, Mischa Maisky.
Beethoven, Schumann, Mendelssohn, Sjostakovitsj.
29/1, Concertgebouw, Amsterdam.

Ze is schuw, hypergevoelig en wil alleen nog optreden als ze wordt omringd door goede vrienden. In Amsterdam waren dat Maisky en violist Janine Jansen. Die vrienden schoof ze ruimhartig naar voren (Maisky in een sonate van Beethoven, Jansen in een sonate van Schumann) maar het was Argerich die de sfeer bepaalde.

Zo gaf ze Beethovens Tweede cellosonate meteen na de openingsakkoorden een laag waarin kwetsbaarheid besloten lag. Zelfs Mischa Maisky, die bekendstaat om zijn Russisch brede toon, maakte zich klein en rank, zodat de uitvoering riekte naar jeugd, frisheid en verwachting. Het Tweede pianotrio van Sjostakovitsj zette je met een smak terug in de realiteit. In het werk uit 1944 geeft de componist de pijn van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog een stem. Meteen in de openingsmaten speelt de cello flageolettonen in een zo hoge ligging dat ze ongemakkelijk klinken; mooi hoe Maisky daarin die pijn voelbaar maakte.

Schumanns Eerste vioolsonate werd het hoogtepunt van de avond. Janine Jansen en Martha Argerich bleken zielsverwanten die elkaar uitdaagden, die met elkaar dolden, die elkaar verhalen vertelden. Geen van beiden werd gehinderd door grenzen aan lichtheid en souplesse. Ze gaven elkaar afwisselend de ruimte en sleurden elkaar mee. Het voelde bijna indiscreet van die intieme uitwisseling getuige te zijn. En toch mag je hopen dat daarvan een opname is gemaakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden