Drama

Interview

Vinniger dan het origineel

Het was een grote wens van Theo van Gogh voet aan de grond te krijgen in Amerika. Dat moest gebeuren met een in New York gedraaide remake van zijn film Interview uit 2003. Met zijn gewelddadige dood leek ook het project te sneven, maar producent Gijs van de Westelaken besliste anders: in samenspraak met de New Yorkse producent Bruce Weiss benaderde hij drie Amerikaanse regisseurs voor evenzoveel remakes naar films van Van Gogh.

De eerste in de reeks is Interview van Steve Buscemi, die vooral bekendheid geniet als acteur (in onder meer Fargo, Reservoir Dogs en recent de tv-serie The Sopranos), maar ook al drie films regisseerde: Trees Lounge (1996), Animal Factory (2000) en Lonesome Jim (2005). Buscemi zag Interview als een uitgelezen kans beide professies te combineren.


De acteur met het opvallende uiterlijk is te zien als Pierre Peters, een cynische journalist die tegen zijn zin de beroemde soapster Katya moet interviewen. Daarmee is direct de eerste verbetering genoemd: Buscemi is een betere filmacteur dan Pierre Bokma, die de rol in het origineel speelde. En Sienna Miller is een veel constantere actrice dan de echte Katja Schuurman, zelfs als die min of meer zichzelf speelt. Beiden krijgen alle ruimte; net als Van Goghs films werd Buscemi's Interview met drie camera's tegelijk gefilmd door de Nederlandse cameraman Thomas Kist. In negen dagen; Van Gogh had slechts vijf nachten nodig.


Wat de film ook ten goede komt is de herschrijving van het script van Theodor Holman: de overbodige terzijdes, inside jokes en flauwiteiten ontbreken. Wel werd plaats ingeruimd voor een aantal verwijzingen naar Van Gogh. Op het dressoir in Katya's loft staat een foto van Theo van Gogh en de echte Katja. Een taxi botst op een vrachtwagen van de firma Van Gogh verhuizers. Van Goghs muze Tara Elders heeft een rolletje, en Schuurman duikt ook nog even in levenden lijve op: ze struikelt samen met producent Gijs van de Westelaken uit een limo.


Van Gogh focuste op de clash tussen hoge en lage cultuur, Buscemi concentreert zich op de eeuwige strijd tussen de man en de vrouw. In de enorme New Yorkse loft van Katya, waar de journalist na een ongelukje terechtkomt, ontspint zich een vinnige woordenstrijd. Ook hier blijkt het soapsterretje uit meer te bestaan dan lucht, zaagsel en siliconen, en Peters niet zo slim als van een gelauwerd journalist te verwachten valt.


Anders dan in Van Goghs film is het niet van meet af aan zonneklaar wie de kat en wie de muis is in het steeds venijniger psychologische spel. Het maakt Interview tot een geslaagde zwarte komedie, en bovendien tot een onderhoudende ode aan Van Gogh.

De andere twee remakes zijn intussen in de maak: Bob Balaban ontfermt zich over 06, Stanley Tucci begint deze maand nog aan Blind Date. In België overigens, om financiële redenen. Dat is ook wel weer in de geest van Van Gogh.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden